שם השיעור: כתיבת טקסט תיאורי
מקצוע הוראה: לשון והבעה
כיתה: ד'-ו'
פרק הלימוד: כתיבת טקסטים למטרות שונות
מושג ותופעה: הים וחופו
רציונאל: היציאה מחוץ לכיתה מעשירה את כתיבת התלמידים ומביאה אותם לכתיבת טקסט המשלב רגישות וחושים לצד המבנה התקין של כתיבת תיאור.
סוג ההתנסות: תצפית, עבודה בקבוצות.
שיעור הכנה: שימוש במפת העיר נתניה , הגדרת מיקום מקטע החוף.
הכנה לשימוש בדפי מידע. חלוקה לקבוצות עבודה , עבודה על פרטי תוכן חומרים (מה?) ועל מבנה (איך). דיון על משמעות למידה מחוץ לכיתה, הוראות בטיחות.
שיעור עוקב: כתיבת טיוטה והכנה לכתיבת טקסט סופי.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: כתיבת טקסט תיאורי
השיעור פותח בידי המורות: צוות ד'-ו'
מבית הספר: בן גוריון, נתניה
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: שולי לינדר ירקוני
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: חוף הים
דגשים והערות:
דף העבודה: לא צורף. הנחיות לכתיבת תיאור הנוף ניתנו בעל-פה
שיעור הכנה – תיאור הנושאים:
הכנה מבחינה גיאוגרפית (אופן הצגת מרחב ההתנסות):
שימוש במפת העיר נתניה , הגדרת מיקום מקטע החוף.
הכנה מבחינה קוגניטיבית (פעולות להצגת עולם המושגים):
דפי מידע.
הכנה למיומנויות שבהן ייעשה שימוש:
חלוקה לקבוצות עבודה , עבודה על פרטי תוכן חומרים (מה?) ועל מבנה (איך)
הכנה מבחינה פסיכולוגית:
דיון על משמעות למידה מחוץ לכיתה , הוראות בטיחות.
מהלך השיעור בחוץ – תכנון וביצוע:
תיאור קצר של מהלך השיעור המתוכנן כפי שבוצע:
הכיתה התחלקה לקבוצות עבודה , על פי מה שנקבע בכיתה . כל קבוצה עבדה בדפי העבודה. במהלך השהות נפגשנו עם קבוצות דייגים שהורידו את שללם מהסירה. הדייג האדיב הזמין התלמידים לראות את סוגי הדגים שעלו ברשת ואף הסביר להם על כל סוג .
המפגש הלא מתוכנן עם הדייג הפך לחלק עיקרי בתצפית , למרות שדף העבודה כלל לא כיוון לשם.
רשימת עזרי הוראה:
דפי עבודה
* יש לצרף דוגמה של דף העבודה שחולק לתלמידים
שיעור עוקב:
תיאור מהלך השיעור העוקב תוך התייחסות לאופן איסוף הממצאים ועיבודם, המעבר
מהממצאים אל המופשט והקישור ליחידת ההוראה הבאה:
התלמידים נתבקשו לכתוב את הטיוטה הבאה של הטקסט התיאורי שלהם . כאשר טיוטת ה- 0 ודף העבודה משמשים בסיס לכתיבה . המידע אשר נאסף בחוף הים ונכתב בנקודות היה מקור מגוון ביותר , כך שהטיוטה הבאה שנכתבה היתה עשירה ומגוונת ונכתבה בשפה גבוהה יותר.
בשעורים הבאים יעבדו התלמידים על הטקסט עד לקבלת התוצר הסופי.