שם השיעור: תבנית סיפורית
מקצוע הוראה: לשון והבעה
כיתה: א'
פרק הלימוד: רכישת מיומנות קריאה
מושג ותופעה: שלולית החורף, קריאת סיפור
הלמידה החוץ כיתתית באתר שלולית החורף בנתניה, מזמנת את קריאת הסיפור הנרקיס מלך הביצה כהמשכיות לנושא.
הסביבה מזמנת התייחסות מדעית להיווצרות השלולית והחיים בה.
סוג ההתנסות: כרטיסיות חידה בהקשר לשלולית ולסיפור, חקירה
שיעור הכנה: הילדים ייחשפו בכיתה לסיפור "הנרקיס מלך הביצה". המורה תקרא עם הילדים את הסיפור. ייערך דיון על ההיבטים התכניים – הרעיונות שהסיפור מציג.
שיעור עוקב: סיכום בכיתה – מה ראינו בטבע? כיצד נראתה השלולית
כיצד נוצרה השלולית ? מי חי בשלולית ?
מה אהבנו בשיעור ? מה למדנו ?
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: תבנית סיפורית
השיעור פותח בידי המורות: ג'ני סרוסי, יפית קייקוב, אנדראה ליסק
מבית הספר: יהודה הנשיא
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: איילת יוסט בן מרדכי
בשנת: 2006
תחנת הלימוד: שלולית החורף
דגשים והערות:
התלמידים בזוגות מקבלים את השאלות שלהלן בכרטיסיות מנוקדות.
דף העבודה
שלולית החורף
1. מה מקור המים בשלולית ?
2. באיזו עונה מתחילה להיווצר השלולית ? נמק.
3. מהן התנאים להיווצרות השלולית ?
4. אלו בעלי חיים גרים בשלולית ?
5. מה גלגולו הבא של הראשן?
6. מה המסר בסיפור "נרקיס מלך הביצה"?
7. מה מקור המים בשלולית?
8. לאן "נעלמים" המים עם בוא האביב?
9. אלו צמחים אתם מזהים שגדלים סביב השלולית?
10. אלו יצורים חיים סביב שלולית המים?