שם השיעור: סוגי מוענים בגבעת הרקפות
מקצוע הוראה: לשון והבעה
כיתה: ג
פרק הלימוד: אוריינות
מושג ותופעה: עובדה ודעה, מוען מדווח
רציונאל: התנסות בכתיבה מתוך מסקנות תצפית בשטח
סוג ההתנסות: טיול, תצפית והסקת מסקנות
שיעור הכנה: הכרת המושגים עובדה, דעה, מוען מדווח
שיעור עוקב: הצגת הטקסטים שנכתבו. הצעה למכתב כיתתי על סלילת הכביש במקום
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: סוגי מוענים בגבעת הרקפות
השיעור פותח בידי המורות: מוניק מוגרמן, אתי אברהם.
מבית הספר: איתמר, נתניה
במסגרת: השתלמות בלמידה חוץ-כיתתית
בהנחיית: איילת יוסט בן-מרדכי, הצוות הדידקטי
בשנת: 2008
תחנת הלימוד: גבעת הרקפות, ליד קיבוץ גלעד
דגשים והערות:
דף העבודה:
ביה"ס "איתמר", נתניה כיתה ג'
דף עבודה - דברים שרואים מפה ומשם
מקום התצפית: גבעת הרקפות
א. הנכם נמצאים בגבעת הרקפות, ערכו רשימה של לפחות חמישה פריטים (חי, צומח, דומם) הקיימים באתר:
_________________ _______________
_________________ _______________
_________________ _______________
ב. התבוננו סביבכם לארבע רוחות השמים וערכו רשימה של פריטים (עצמים), שאתם רואים באתר:
ממזרח:__________________________________________________________________________________________________________________________________
ממערב:______________________________________________________________ ____________________________________________________________________
מצפון:_______________________________________________________________ ____________________________________________________________________
מדרום:_______________________________________________________________ ____________________________________________________________________
ג. מיינו את הפריטים הקבועים בנוף לשתי קבוצות:
תופעות טבע (מעשה ידי הטבע) ומעשה ידי אדם (דברים שאנשים עשו ובנו אותם).
תופעות טבע מעשי ידי אדם
_____________________ ____________________________
_____________________ ____________________________
_____________________ ____________________________
_____________________ ____________________________
ד. כתבו פיסקה קצרה המתארת את הנוף, כפי שהוא נראה, תוך אזכור פריטים שנצפו בשאלות 1 ו-2: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ה. במקום זה, עתידים לסלול כביש חדש . כתבו פסקה קצרה המיועדת למתכנני הכביש ובה התייחסות לתוכנית הסלילה. למשל: האם יש לאפשר סלילת כביש במקום? מדוע? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________