שם השיעור: סוגי מוענים לנוכח הנוף
מקצוע הוראה:לשון והבעה
כיתה: ד'
פרק הלימוד: מוען מדווח ומוען מתוודה, עובדה ודעה.
מושג ותופעה: כתיבה כמדווח (עובדות) וכתיבה כמתוודה (עמדות) אודות הקיים בנוף.
רציונאל: התלמידים יקבלו שתי משימות כתיבה לנוכח נוף נתון: האחת בדגש על תיאור ישיר של הקיים בנוף והשנייה בדגש על התייחסות אל הנוף. ההשוואה בין הטקסטים תאפשר להגדיר את המושגים בשיעור העוקב.
סוג ההתנסות: תרגול
שיעור הכנה: הנחיות לקראת היציאה לשטח. הגדרת שני סוגי המוענים תעשה בשיעור העוקב.
שיעור עוקב: קריאת תוצרי התלמידים; דיון בהבדלים בין שני סוגי הטקסטים שנכתבו והגדרה של המושגים מוען מדווח ומוען מתוודה.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מוען מדווח ומוען מתוודה בחוף נתניה
השיעור פותח בידי המורות:חדווה שולץ, אביבה רוזן, אורית דניאל, צילה אשביע וצלילה גולן.
מבית הספר: יונתן, נתניה
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: אילן בן זאב, הצוות הדידקטי
בשנת: 2006
תחנת הלימוד: מחשף הכרכור
דגשים והערות:
דף העבודה: רואים מפה ומשם
דף עבודה – רואים מפה ומשם
מקום ההתנסות: מחשוף הכרכור.
אזור הפעילות הוא המצוק שעליו אתם יושבים.
שאלות:
1. ערכו רשימה של לפחות חמישה פריטים (חי, צומח, דומם) הקיימים באתר
__________________ _______________
_________________ _______________
________________ ______________
2. הביטו סביבכם לארבע רוחות השמיים (צפון, דרום, מזרח ומערב) וערכו רשימה של לפחות חמישה פריטים שרואים מהאתר.
________________ ________________
________________ _______________
_______________ _______________
3. כתבו פיסקה קצרה המתארת את הנוף, כפי שהוא נראה, תוך אזכור פריטים שנצפו בשאלות 1 ו-2: _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. במקום זה, עתידים להבנות מספר בניינים. כתבו פסקה קצרה המיועדת לראש העיר ובה התייחסות לתוכנית הבנייה. למשל: האם יש לאפשר בנייה במקום? מדוע? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________