שם השיעור: מחקירה לכתיבה
מקצוע הוראה: לשון והבעה
כיתה: ב'
פרק הלימוד: כישורי שפה
מושג ותופעה: איסוף נתונים ועיבודם
רציונאל: ישנן דרכים רבות לאיסוף נתונים לקראת כתיבה. בכיתה מתבסס איסוף הנתונים בדרך כלל על חומרים כתובים. השטח מזמן אפשרות לחשוף את התלמידים למקורות מידע נוספים ולשיטה נוספת לאיסופם.את הנתונים שנאספו ניתן יהיה בהמשך לעבד לסוגות שונות.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הצגת שאלות החקירה המרכזיות לקראת היציאה – מהי הדיונה? מהו המרכיב המרכזי שבה?
שיעור עוקב: הצגת ממצאי התלמידים והטקסטים
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מחקירה לכתיבה
השיעור פותח בידי המורות: גלית זאוי, קלי גרנלר, מירב עוזיאל
מבית הספר: שקד, אשדוד
במסגרת: השתלמות חדר מורים
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: תשס"ו
תחנת הלימוד: הדיונה הגדולה
דגשים והערות: השיעור הועבר במסגרת יום מערכת בפארק הדיונה, אשדוד
דף העבודה: מה ראיתי בט"ו בשבט בדיונה?
בית הספר "שקד", אשדוד שמי: ________________
מה ראיתי בט"ו בשבט בדיונה?
תחנה מס' 1:
אתה יושב תחת עץ השקמה. התבונן וכתוב מה אתה רואה סביבך:
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
תחנה מס' 2 – תעודת זהות של החול:
מהו צבע החול?
העבר את כף ידך על החול ותאר את תחושותיך: נעים, לא נעים, חלק, מחוספס.
קח חופן חול ביד וספור את גרגריו. האם הדבר אפשרי?
קח חופן חול ביד ונשוף לעברו. תאר מה קרה? ומדוע?
הכנס מעט חול לכוס המים האם החול צף או שקע?
שפוך מעט מים על החול מה קרה למים?
לפני שעוברים לתחנה הבאה. קום וצעד בחול. האם קשה או קל לצעוד בחול:
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
תחנה מס' 3 – הדיונה:
עלה לדיונה עם חבריך, טפס כמה שתרצה והתגלגל. תאר מה הרגשת?
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________