שם השיעור: כתיבה חופשית- שלולית החורף
מקצוע הוראה: לשון והבעה
כיתה: ו'
פרק הלימוד: כתיבה יצירתית
מושג ותופעה: רכיבים של כתיבה יצירתית
רציונאל: כתיבה חופשית בעקבות החוויה ב"שלולית החורף".
השיעור מעורר מודעות למגוון התופעות הקיימות בסביבתנו בכלל ולשלולית החורף בפרט "כריאה ירוקה" ומעודד התייחסות לבעיה רלוונטית.
סוג ההתנסות: תצפית על המקום, כתיבה יצירתית
שיעור הכנה: הבעת צפיות לקראת כתיבה.
שיעור עוקב: איסוף את כל סוגי הכתיבה.
קריאה קולית של כל תלמיד! האזנה של תלמידי הכיתה. שיחה על חוויות אישיות ורגשות שנעורו בעקבות ההתבוננות והכתיבה. התייחסות עמיתים לכתיבות השונות ומיון על פי הסוגות והנושאים.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: כתיבה חופשית – שלולית החורף
השיעור פותח בידי המורות: שושי פרוינד, עדנה דהרי
מבית הספר: יהודה הנשיא
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: איילת יוסט בן מרדכי
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: שלולית החורף
דגשים והערות: במטרות השיעור נכללות מטרות של עידוד שיתוף פעולה , טיפוח הדמיון ועידוד היצירתיות אצל התלמידים, יש ליצור תנאים שיאפשרו את מימוש מטרות אלו (כגון עבודה בקבוצות).
דף העבודה:
מבט אל שלולית החורף והסביבה.
פעילות
סיירו בצוותים או כיחידים סביב שלולית החורף ובסביבתה.
א. שבו בקבוצות, צמדים, זוגות, התרווחו להנאתכם ושימו לב לנופה המדהים של השלולית!
ב. התבוננו סביבכם באזור בו אתם נמצאים, התרשמו מהמראה!
ג. כתבו שיר, חמשיר, פרסומת, כרזה, טקסט ציורי או כתב התחייבות בנושא "שלולית החורף".
ד. ערכו לצורך הכתיבה רשימה מפורטת של כל פרטי הנוף בשלולית ובסביבתה.
ה. תארו את המקום, התייחסו לצבעים השולטים, לקולות, לבעלי הכנף על העצים וליצורים החיים בשלולית.
ו. הפנו מבטכם לצמחייה הירוקה סביב ולעץ האקליפטוס המשתקף במים.
ז. תנו לרגשות ולתחושות להציף אתכם.
ח. פנו למלאכת הכתיבה בעקבות החוויה.
בהצלחה!