שם השיעור: חלקי הדיבר- כתיבת טקסט תיאורי
מקצוע הוראה: לשון והבעה
כיתה: ה'-ו'
פרק הלימוד: חלקי הדיבר
מושג ותופעה: שמות עצם, שמות תואר, הפועל, מילות יחס ואותיות יחס.
רציונאל: כדי לכתוב טקסט תיאורי, חשוב לערוך תצפית על סביבה מסוימת, לאסוף פרטים מזמנים, שבעזרתם יהיה קל יותר ללמוד סוגה זו של כתיבה. שיעור כזה שילמד בכיתה, לא יקשה על הרבה ילדים להעלות רעיונות לתיאור.
סוג ההתנסות: תצפית על הסביבה, איסוף פרטים ושיבוצם לתוך טבלה
שיעור הכנה: הסבר על תוכנית הפעילות: יציאה אל הסביבה ותצפית על אנשים.
שיעור עוקב: כתיבת טקסט תיאורי על הנושא: "בוקר בשכונתנו - שכונת נאות שקד". בטקסט ישובצו מילים רבות, ככל האפשר, מטבלת התצפית. בקורת עמיתים - 5 תלמידים קוראים את התיאור שכתבו בפני הכיתה, תלמידי הכיתה מעריכים את הכתיבה לפי מחוון נתון - ביקורת בונה על מנת לשפר את הכתיבה.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור:חלקי הדיבר- כתיבת טקסט תיאורי
השיעור פותח בידי המורות: ביינה אטלה , שראל מדי , אוליבין אינה , בצלאל יעל
מבית הספר: שז"ר נתניה
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: שולי לינדר-ירקוני
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: מדרחוב ביציאה מביה"ס, בוקר שגרתי בשכונת המגורים
דגשים והערות: נחלק את תלמידי הכתה לזוגות, תוך שילוב בין רמה א' ורמה ב' בכתיבה. הילדים יקבלו הנחיות בכיתה לפני היציאה לפעילות.
בחוץ , כל זוג יקבלו דף ויפעלו לפי ההוראות. התלמידים יערכו תצפית על סביבתם. על התלמידים להצטייד בכלי כתיבה, לוח קשיח שיוכלו לכתוב עליו.
דף העבודה:
חלקי הדיבר- תצפית ואיסוף פרטים
א - אנו מסיירים בשכונתנו: " נאות שקד" , צופים בסביבה, אוספים פרטים אל תוך הטבלה:
שמות עצם שמות תואר פעלים מילות יחס
ב- על-פי התצפית שאתם עורכים, מצאו דברים שהייתם רוצים לשפר בשכונתכם.
כתבו אותם כמשפט המכיל מילה מתוך כל טור בטבלה.
עבודה מהנה!