שם השיעור: פעלים סבילים ופעילים בפינת החי
מקצוע הוראה: לשון והבעה
כיתה: ו'
פרק הלימוד: מערכת הפועל
מושג ותופעה: פועל סביל ופועל פעיל המתייחסים לפעילות בעלי החיים בפינת החי
רציונאל: התלמידים יצפו בבעלי החיים הפעולים בפינת החי ויכתבו חיברו. בכתיבה הם ישתמשו בפעלים שונים, פעילים וסבילים.
סוג ההתנסות: תרגול
שיעור הכנה: הנחיות לקראת הפעילות.
שיעור עוקב: קריאת הטקסטים שכתבו התלמידים, איתור פעלים משני הוגים והגדרה של המושגים פעלים פעילים וסבילים.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: פעלים בפינת החי
השיעור פותח בידי המורות: שמחה כתב – דוידיאן, אהובה רבינזון
מבית הספר: אפק, ראש העין
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2005
תחנת הלימוד: פינת החי בבית הספר
דגשים והערות:
דף העבודה: פעילות בפינת החי
דף עבודה – פעילות בפינת החי
א. בחרו בעל-חיים אחד הפעיל בפינת החי.
ב. עקבו אחר פעילותו במשך כמה דקות.
ג. כתבו טקסט המתאר את הפעילות של בעל-החי. השתמשו במשפטים קצרים.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
ד. סמנו בקו את כל הפעלים שבהם השתמשתם בתיאור.
ה. בחרו שלושה משפטים בטקסט ונסחו אותם בסדר הפוך, כאשר שם העצם שעליו פעלה החיה תחילה. למשל, את המשפט: הארנב אכל חסה, נסחו: החסה נאכלה בידי הארנב.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
ו. האם יש בתיאור שלכם משפטים שלא ניתן להפוך? תנו דוגמה:
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________