שם השיעור: שימור מול פיתוח - שלולית החורף.
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה + שפה
כיתה: ה' – ו'
פרק הלימוד: טקסט טיעוני + שושנת הרוחות
מושג ותופעה: כיוונים (שושנת הרוחות).
רציונאל: בשיעורי שפה התלמידים עוסקים בסוגי טקסטים, ואחת הסוגות היא "טקסט טיעוני".
מתוך כוונה לבצע אינטגרציה בין תחומי הידע הנלמדים, משולבים שני תחומי הדעת אלה על ידי התמצאות במרחב, עבודת חקר בשטח וכתיבה על הממצאים.
סוג ההתנסות: דיון בדילמה
שיעור הכנה: הכנה מבחינה גיאוגרפית (אופן הצגת מרחב ההתנסות):הסבר לתלמידים על השטח בו הם נמצאים, כיצד מתמצאים בשטח, לימוד על המצפן ושושנת הרוחות.
הכנה מבחינה קוגניטיבית: הסבר המושגים יזמים ונדל"ן מול שוחרי טבע (ירוקים) וטבע.
הכנה למיומנויות שבהן ייעשה שימוש: תלמידים למדו בכיתה באופן תיאורטי על המיומנויות של התמצאות במרחב, התנסו בשטח ביה"ס, וכתבו טקסטים טיעוניים בנושאים שונים.
שיעור עוקב: תיאור מהלך השיעור העוקב תוך התייחסות לאופן איסוף הממצאים ועיבודם, המעבר מהממצאים אל המופשט והקישור ליחידת ההוראה הבאה. הצגת המפות ששורטטו בכיתה, ביצוע השוואות ביניהן ודיון על הנושא.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: שלולית החורף - שימור מול פיתוח.
השיעור פותח בידי המורות: שריד עדנה, שרת גלית ושילן לילך
מבית הספר: איתמר, נתניה
במסגרת: השתלמות
בהנחיית: אילן בן זאב
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: שלולית החורף (שלולית חורף + פארק שעשועים – ריאה ירוקה).
דגשים והערות: דיון בדילמה: "האם לאפשר ליזמים להרוס ריאה ירוקה, שהיא למעשה פנינת נוף נהדרת ומקום ריכוז של אירועי נופש והפעלה או לשמר אותה?"
בזמן ההליכה לשלולית החורף, יחקרו התלמידים את הסביבה (בתי מגורים, נוף פתוח לים, כבישים וכו') וזאת על ידי דפי תצפית ודפי עבודה. בשלולית החורף עצמה – ידונו התלמידים בדילמה ויציעו הצעות ופתרונות.
דפי העבודה:
דף עבודה מספר 1
ביציאה מבית הספר
1. הנך נמצא בצומת הרחובות פרופס ובן יהודה. כתוב מה אתה רואה סביבך:
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
2. הנך נמצא בצומת הרחובות איתמר בן אב"י וז'בוטינסקי. כתוב מה רואות עינך:
מצפון
__________________________________________________
ממערב
__________________________________________________
מדרום
__________________________________________________
ממזרח¬
__________________________________________________
דף עבודה מספר 2
אנו נמצאים על הגבעות של שלולית החורף מה אתה רואה סביבך?
מצפון:
____________________________________________________
____________________________________________________
ממערב:
____________________________________________________
____________________________________________________
מדרום:
____________________________________________________
____________________________________________________
ממזרח:
____________________________________________________
____________________________________________________
דילמה:
1. עד כמה ההתערבות שלנו מזיקה לטבע?
____________________________________________________
____________________________________________________
2. ערכו רשימה של דברים שיכולים להינזק מהפיתוח:
א.___________________________________________________
ב.____________________________________________________
ג.____________________________________________________
ד.____________________________________________________
ה.___________________________________________________
דף עבודה מספר 3
הכיתה תתחלק ל-2 קבוצות יזמים:
א. פיתוח / "נדל"ן"
ב. שימור / "ירוקים"
כל קבוצה תציע תוכנית לגבי שטח שלולית החורף.
מאגר רעיונות לשימושי הקרקע בשלולית החורף אותם תצטרכו לייצג ב"מועצת התכנון עליונה" של עיריית נתניה. עליכם להסביר לכיתה כולה, מדוע יש להקצות שטח לנושא שלכם בתכנון העיר:
א. שטחים ציבוריים פתוחים: שדה, גן ציבורי, אזורי בילוי ונופש, מדשאה, חורשה וכו'
ב. כבישים, מסילות רכבת ושדות תעופה.
ג. אזורי מסחר: קניון שוק, מרכז מסחרי
ד. בתי מגורים.
ה. אזורי תעשייה ומפעלים.
ו. אתרים לסילוק פסולת.
ז. מוסדות ציבור: בתי חולים, בתי ספר, בתי כנסת וכו'.
עבודה נעימה!