שם השיעור: מהי צפיפות אוכלוסין
מקצוע הוראה: גאוגרפיה
כיתה: ז'
פרק הלימוד: גאוגרפיה של יישובים
מושג ותופעה: צפיפות אוכלוסין
רציונאל: המושג צפיפות אוכלוסיין הוא מרכזי בלימוד נושא יישובים ברמה המקומית והעולמית. מבחינה לשונית יכולים התלמידים לתת הסבר והמשמעות אך מבחינה גאוגרפית יש למושג הזה משמעויות נוספות. החיבור בין נתוני האוכלוסין לגודל השטח ותוצרתו הם שיתנו לתלמידים הבנה נכונה וטובה של המושג.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הכנת נושאי הבדיקה
שיעור עוקב: ניסוח הגדרה למושג בדיקת נתונים במקומות שונים
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מהי צפיפות אוכלוסין
השיעור פותח בידי המורות: מיכל גולד, אורנה דגן, ורה לחמי, מרים מורגנשטין, זיזי מרגנית, חני פטרזיל
מבית הספר: תיכון חדרה
במסגרת: השתלמות מורים לגאוגרפיה
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: רחובות לילנבלום וששת הימים בחדרה
דגשים והערות: זמן השיעור – שיעור כפול
דף העבודה: צפוף פה?
צפוף פה?
הוראות:
הגיעו אל הרחובות ששת הימים ולילנבלום תארו אותם ובצעו את הבדיקות הנדרשות בהתאם לטבלה.
רחוב ששת הימים:
מה אורכו של הרחוב בצעדים: _______
המאפיין כן/לא כמה
שטחים פתוחים (לא בינוים ומוסדרים)
גני שעשועים
חנויות
מבני ציבור
פחי זבל ציבוריים
בתי מגורים משותפים
בתי מגורים פרטיים
אספו את הפרטים על אוכלוסיית הרחוב בטבלה והשלימו את החישובים בכיתה:
אומדן אוכלוסין למשפחה ברחוב (ארבע נפשות למשפחה)
מספר הבית מספר תיבות הדואר (מס' דירות) סה"כ נפשות בבנין סה"כ נפשות ברחוב:
רחוב לילנבלום:
מה אורכו של הרחוב בצעדים: _______
המאפיין כן/ לא כמה
שטחים פתוחים (לא בנויים ומוסדרים)
גני שעשועים
חנויות
מבני ציבור
פחי זבל ציבוריים
בתי מגורים משותפים
בתי מגורים פרטיים
אספו את הפרטים על אוכלוסיית הרחוב בטבלה והשלימו את החישובים בכיתה:
אומדן אוכלוסין למשפחה ברחוב – 4 נפשות למשפחה
מספר הבית מספר תיבות הדואר (מס' דירות) סה"כ נפשות בבנין סה"כ נפשות ברחוב:
לאחר שבצעתם את החישובים והצגתם את הנתונים בגליון האקסס השוו בין שני הרחובות:
איזה אזור צפוף יותר, ולמה?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
הגדירו מהי צפיפות אוכלוסין:
________________________________________________________________________________________________________________________________________