שם השיעור: זיהום מים
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ה'
פרק הלימוד: איכות הסביבה
מושג ותופעה: זיהום מים המצויים באפיק הנחל
רציונאל: בחינת מאפיינים בסיסיים כגון עכירות וריח והשוואה בין דגימת מים מהנחל לבין דגימת מי ברז
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: סקירה על תחומי הלימוד בפרק (איכות הסביבה), אזכור מפגעים וזיהומים שונים, והצגת זיהום מי נחלים כנושא המחקר.
שיעור עוקב: איסוף הנתונים ובדיקתם; סיכום ההשוואה בין מי הנחל למי ברז; סקירה על משמעויות זיהום המים בנחלים; פתרונות אפשריים למניעת הזיהום.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור 1
שם השיעור: זיהום נחל ציפורי
השיעור פותח בידי המורות: חוואלד כאמל
מבית הספר: ראס עלי חוואלד
במסגרת: השתלמות רכזי טיולים
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: נחל ציפורי
דגשים והערות: הנחל מצוי בקרבת ביה"ס (כחצי ק"מ).
דף העבודה: זיהום מי נחל ציפורי
שם התלמיד/ה :____________ תאריך: __________
יש להצטייד בכלי עזר והם: כלי כתיבה, רשת סינון, עדשה מגדילה, בקבוקי פלסטיק שקופים מלאים במים וכן בקבוקים ריקים.
ענו על השאלות הבאות:
1. רשמו בעלי חיים שאתם רואים בנחל ובסביבתו: ___________________________________________________________________________________________
2. מלאו בקבוק מים מהנחל ורשמו את ההבדלים בינו לבין המים שהבאתם מהבית לפי:
א. צבע: __________________________________________________________
ב. ריח: __________________________________________________________
ג. ניקיון: __________________________________________________________
3. האם לדעתכם אפשר לתאר את תחתית המים העמוקים בנחל? למה? ___________________________________________________________________________________________
4. רשמו את גורמי הזיהום של מי הנחל: ___________________________________________________________________________________________
מערך שיעור 2
שם השיעור: זיהום נחל לכיש
השיעור פותח בידי המורות: יפה, רחל ורבקה
מבית הספר: בית יעקב
במסגרת: השתלמות רכזי טיולים
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת:
תחנת הלימוד: נחל לכיש
דגשים והערות: מותאם לכיתות ט' בשיעור טבע
דף העבודה: זיהום מי נחל לכיש
1. התבוננו בסביבה וענו על השאלות הבאות:
א. מה הריח הנודף מהנחל?
ב. מהו צבע המים?
ג. מה צבע הצמחייה?
ד. האם את מבחינה בחי?
2. א. היכן מבני התעשייה הקרובים?
ב. נסו לזהות סוגי תעשייה המוכרים לך.
3. אספי מים מהנחל בכלי הריק שהבאת והשווי אותם למים שהבאת איתך:
א. מה ההבדל בצבע המים?
ב. מה ההבדל בעכירות המים?
ג. נסי לזהות מה מכילים המים המזוהמים?
ד. המתיני כשלוש דקות ושימי לב למשקע בכלי בו המים ששאבת.
שאלה למחשבה:
כיצד לדעתך משפיעים הנחלים המזוהמים בארץ על הים התיכון? ______________________________________________________________________________________