שם השיעור: עיור
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ט'
תכנית לימודים: עיור
מושג ותופעה: התפתחות הגלעין והשוליים והבחנה בין ישן לחדש
רציונאל: התלמידים ילמדו על תהליך העיור וההתפתחות בהתאם לאופייה של הבנייה בחלקי העיר השונים.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: לימוד המושגים הקשורים בגלעין ושוליים.
שיעור עוקב: סיכום הממצאים שעלו מהשטח; הבחנה בהבדלים בין השכונות; מסקנות לגבי תהליך העיור וההתפתחות של העיר.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: תצפית על שפרעם
השיעור פותח בידי המורות: מוסטפא נגאת, עבאס איאת
מבית הספר: חט"ב כפר כנא
במסגרת: השתלמות רכזי טיולים בפסג"ה בשפרעם
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת:
תחנת הלימוד: בניין המבצר אלקאלעה הצופה על העיר שפרעם
דגשים והערות: באמצעות התצפית על העיר ניתן יהיה להבחין בין הגלעין לשוליים.
דף העבודה: גלעין ושוליים
דף עבודה – גלעין ושוליים
מיקום: המבצר (בניין המתנ"ס)
1. הסתכלו על האזור שנמצא מסביב למבצר ועד לכביש הראשי (אזור מס' 1) ועל האזור שנמצא מהכביש ועד הסוף של המבנים (אזור מס' 2).
2. ערכו השוואה בין שני האזורים.
אזור 1 אזור 2
א. תארו את אחד מהבתים מכל אזור מבחינת:
1. חומר הבנייה
2. בית ישן/חדש
3. מספר קומות
4. גודל הבית
ב. ציינו איפה יש צפיפות גבוהה יותר של הבתים
ג. רחוב הכבישים
ד. האם אתם מזהים מוסדות ציבור? אם כן, מהם
ה. איך קוראים לכל אזור/חלק של הכפר
שאלת מחשבה: מהם המאפיינים העיקריים של כל אזור ולמה?
__________________________________________________________________________________________