שם השיעור: נתיב דרך הים
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ו'
פרק הלימוד: מישור החוף
מושג ותופעה: התנאים הגיאוגרפיים המכתיבים את התפתחות הדרך העתיקה (דרך הים) במקום בו היא עוברת.
רציונאל: התפתחות דרך בנתיב מסוים תואמת את התנאים הפיזיים בשטח. בחינה בשטח של שתי יחידות הנוף - החולות ממערב (חול) והמרזבה (לס), ימחיש מדוע עוברת הדרך בגבול בין שתי יחידות הנוף.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: עדויות היסטוריות, בטקסט ובמפות, עתיקות לקיומה של דרך עתיקה העוברת לאורך החוף בישראל.
שיעור עוקב: ריכוז המידע שנאסף בשטח; הצגת היישובים שהתפתחו לצד הדרך (כגון תל אשדוד) ודיון בקשר בין הגורמים: תנאים פיסיים, מעבר דרך, התפתחות יישובית.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: נתיב דרך הים באשדוד
השיעור פותח בידי המורות: ללא
מבית הספר: ללא
במסגרת: שיעור הדגמה בהשתלמות פקחי טיולים
בהנחיית: גיל גרטל, הצוות הדידקטי
בשנת: 2001
תחנת הלימוד: עלייה לתל אשדוד מכיוון מערב
דגשים והערות: הקרקע בתחנת הבדיקה הראשונה היא חולית, ואילו בשנייה היא לס (קרקע סחף מהמרזבה). הדרך עוברת בגבול בין שתי יחידות הנוף.
דף העבודה: ביקור בתל אשדוד
ביקור בתל אשדוד
בשיעור הכנה מצאנו כי דרך בין לאומית עברה לאורך חוף ישראל.
נחפש בסיור את תוואי הדרך ואת השפעותיה:
1. אספו בדרך לפסגה 2 – 3 עדויות שונות לנוכחות אדם במקום.
2. חקרו את הנתונים הבאים בשתי תחנות הבדיקה בדרך לראש התל:
תחילת העלייה (תמונה) אמצע העלייה (תמונה)
צבע הקרקע
קושי בהליכה
מרחו דבק ועלו גרגירים מהקרקע בתחנה
גודל הגרגרים
3. הקרקע בתחנה הראשונה (המערבית) היא __________ ואילו בתחנה השנייה (המזרחית) היא ________.
4. היכון עוברת הדרך, ומדוע?
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
5. שאלת מחשבה: מדוע ממקום תל אשדוד במקום זה? ומדוע העיר אשדוד החדשה לא נמצאת באותו מקום?