שם השיעור: מידת העדכון של מפות
מקצוע הוראה: גאוגרפיה
כיתה: ה' – ו'
פרק הלימוד: מהגלובוס אל המפה
מושג ותופעה: ליצר מפה
רציונאל: המפגש בין המפה לבין המציאות מאפשר לתלמידים ללמוד לקרוא בצורה ביקורתית את המפה (אפילו ברמת היסוד של הלמידה). זאת ועוד, יצירת עדכון למפה העירונית על בסיס הממצאים בשטח יאפשרו לתלמידים לתרגל מיומנויות נוספות כמו אלו הנלמדות במתמטיקה.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: ניתוח מפה
שיעור עוקב: הכנת עדכון למפה בקנה מידה מתאים
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: לומדים מפה
השיעור פותח בידי המורות: ילנה גריניוב
מבית הספר: שקד, אשדוד
במסגרת: השתלמות חדר מורים
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: תשס"ו
תחנת הלימוד: הדיונה הגדולה
דגשים והערות: השיעור פותח ליום מערכת
דף העבודה: מה לא רואים במפה?
בית הספר "שקד" אשדוד לומדים מפה
מה לא רואים במפה
לאחר שבדקנו את השטח הזה במפה העירונית של אשדוד נצא לשטח לבדוק את הדומה והשונה.
הגעתם לנקודת החקירה:
1. תארו את המקום:
__________________________________________________________________
2. מהו המידע החדש שאתם לומדים מהשטח שלא הופיע במפה?
_________________________________________________________________
3. מה הסיבה לכך, לדעתכם?
_________________________________________________________________
4. הכינו עדכון למפה. לשם כך עליכם למדוד (כדי להכין את המפה בקנה מידה) ולצייר סקיצות.
• ציירו את הנוף של חורשת העצים במבט צד
• ספרו כמה עצים ומדדו את המרחק ביניהם
5. בכיתה ובבית – הכינו עדכון למפה בהתאם לנלמד.