שם השיעור: התמצאות במרחב
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ה'-ו'
פרק הלימוד: שושנת הרוחות
מושג ותופעה: כיוונים + שושנת הרוחות, התמצאות בשטח
רציונאל: פיתוח יכולת ההתמצאות במרחב. בכיתה התלמידים למדו על שושנת הרוחות, בה הצפון הוא תמיד למעלה. בשטח לא כך הדבר. ההתנסות בשטח תורמת להבנת מושג הכיוונים, התלמידים יבינו וידעו היכן הם עומדים, מהן ארבע רוחות השמיים וידעו להתמצא במרחב.
סוג ההתנסות: תרגיל בחצר בית הספר
שיעור הכנה: הכרות עם השטח, המושגים והתנסות עם מצפן בתוך הכיתה.
שיעור עוקב: דיון בכיתה על השאלות:
כיצד אצליח להתמצא במרחב, שהוא לא שטח בית הספר?
כיצד אפשר ליישם את מה שנלמד החיי היומיום?
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: התמצאות במרחב
השיעור פותח בידי המורות: שריד עדנה, שרת גלית ושירן לילך
מבית הספר: איתמר, נתניה
במסגרת: השתלמות
בהנחיית: אילן בן זאב
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות: השיעור מתנהל במתכונת של "חפש את המטמון" כאשר התלמידים מתקדמים בין התחנות השונות באמצעות מצפן ומציאת הכיוונים. ניתן לבצע על ידי תחרות בין קבוצות.
דף העבודה:
כל קבוצת תלמידים מקבלת כרטיסייה, שמובילה אותה לכרטיסייה נוספת,
וכך כמה כרטיסיות, עד שמגיעים ל"מטמון". המשפטים בתוך הסוגריים לא מופיעים בכרטיסיות של התלמידים.
עזרי הוראה: כרטיסיות עבודה, כלי כתיבה, מצפן.
כרטיסייה מס' 1:
התמצאות במרחב – שושנת הרוחות
? הנך נמצא (מתחת לעץ הפיקוס).
? צעד 20 צעדים לעבר הבמה המרכזית.
? פנית לכיוון (מערב).
? מה מצאת? (מטמון – כרטיסייה נוספת)
כרטיסייה מס' 2:
התמצאות במרחב – שושנת הרוחות
? הנך נמצא (במבנה הצופר, הנמצא בבניין א'-ב').
? צעד (15) צעדים לעבר מבנה הבניין המרכזי.
? פנית לכיוון (צפון מערב).
? מה מצאת ליד שער הבניין? (מטמון).
כרטיסייה מס' 3:
התמצאות במרחב – שושנת הרוחות
? הנך נמצא ( בשער הבניין המרכזי).
? צעד 65 צעדים לכיוון דרום.
? לאן הגעת?
? מה מצאת שם? (מטמון).