שם השיעור: מקרא סימנים
מקצוע הוראה: גאוגרפיה
כיתה: ה - ו
פרק הלימוד: שפת המפה
מושג ותופעה: מקרא סימנים
רציונאל: המושג "מקרא סימנים" הוא מושג בסיסי להבנת המפה ולשימוש בה. כדי שהתלמידים יכירו בצורך במקרא, עליהם להתנסות בשימוש במפות ללא סימנים מוסכמים. למידה זו על דרך השלילה תוביל למסקנה כי רק אם יקבעו סמנים מוסכמים, יוכלו כל המשתמשים להתמצא במפה ולהשתמש בה.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: תרגול במיון וזיהוי תכונות משותפות
שיעור עוקב: הצגת ממצאי התלמידים; זיהוי והגדרת הבעיה: הצורך בקביעת סימנים מוסכמים
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מקרא סימנים
השיעור פותח בידי המורות: רות כהן, ענת קליין
מבית הספר: שז"ר, נתניה
במסגרת: השתלמות מולדת, חברה ואזרחות
בהנחיית: אסף זלצר
בשנת: 2003
תחנת הלימוד:רחוב ד"ר סטופ
דגשים והערות:
דף העבודה: תנו להם סימנים
תנו להם סימנים
צאו לסייר מחוץ לבית הספר תוך הקפדה על כללי הבטיחות וההתנהגות.
1. גשו לרחוב ד"ר סטופ. עמדו במקום בו מופיע השלט ובו שם הרחוב. לכו לאורך הרחוב, בלי לחצות את הכביש, הסתכלו לימינכם ושימו לב למספרי הבתים.
2. רשמו בתרשים למה משמש כל מבנה.
3. לאחר שכתבתם מהו כל מבנה, תנו לכל המבנים בעלי תפקיד דומה סמן או צבע.
4. כמה סימנים קבעתם? _________________________________________________