שם השיעור: קנה מידה במפות
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ו'
פרק הלימוד: מפות ומיפוי
מושג ותופעה: ציור מפה בקנה מידה של המבצר
רציונאל: התנסות התלמידים בציור על פי קנה מידה והשוואתו למפה עתיקה של המבצר, שצוירה ללא קנה מידה. ההבדל בין שתי המפות, מבחינת יכולת ההתמצאות, ימחיש לתלמידים את חשיבותו של קנה המידה.
סוג ההתנסות: תרגול
שיעור הכנה: הצגת מפה מימי הביניים שצוירה ללא קנה מידה. דיון בטיבה וביכולת למצוא את הדרך באמצעותה.
שיעור עוקב: איסוף חוויות תלמידים מהתרגול; השוואת המפה שהם ציירו (בקנה מידה) למפה העתיקה; מסקנות לגבי חשיבות קנה המידה; הגדרה של המושג.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: קנה מידה במפת אפולוניה
השיעור פותח בידי המורות: כנר אריאלה, מונד פנינה
מבית הספר: ברנדיס, הרצליה
במסגרת: יום מערכת בגן לאומי אפולוניה
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: המבצר באפולוניה
דגשים והערות:
דף העבודה: מיפוי חומת אפולוניה
מיפוי חומת אפולוניה
המלך חושש שהחומה שנבנתה באפולוניה לא תחזיק מעמד בפני התקפות ולכן מבקש לקבל מידע מדויק על החומה והחפיר.
יועצי המלך הטילו עליכם להכין מפה של קטע החומה והחפיר בכניסה אל העיר על פי השלבים הבאים:
1. בעמדת התצפית: קחו את אחד הדפים המשובצים וציירו את קיר החומה כפי שהוא נראה מעמדת התצפית. רשמו בראש הדף: ציור קיר החומה מעמדת התצפית.
האם הצלחתם להכניס את כל גודלה של החומה לתוך דף הציור?
2. התקדמו אל עבר החומה, רדו לחפיר ובצעו את ההוראות הבאות:
א. עמדו בקצה אחד של החומה והתקדמו לעבר הקצה השני, תוך ספירת המרחק בצעדים. בצעו את המדידה פעם נוספת על מנת לוודא שבדיקתכם מהימנה.
ב. רשמו על גבי דף משובץ נוסף כותרת: מדידת קיר החומה.
מתחת לכותרת השלימו את המשפטים:
אורך החומה בצעדים: _______.
בציור כל צעד שווה ____ משבצות חשבון.
ציירו את קיר החומה בהתאם על גבי הנייר.
3. משימת רשות: הוסיפו לציור החומה את רוחב הקיר ואת רוחב התעלה תוך שימוש באותה שיטה כמתואר בשאלה 2.
4. שאלת סיכום: מה ההבדל בין המפה שהכנתם למפות הצלבניות שבחנו בשיעור ההכנה?
_________________________________________________________________