שם השיעור: מאפייני המפה תוך השוואתה לנוף
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ה'
פרק הלימוד: קריאת מפה
מושג ותופעה: המפה בראי המציאות - היכולת להבדיל בין מה שרואים במפה למה שקיים במציאות.
רציונאל: לימוד כיצד יש להתבונן במפה, מהם סימני המפה ומהו מקרא מפה.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הוצאת נתונים מהמפה הפיסית והעירונית ושאלה לגבי מידת ההתאמה בין המפות לבין שנצפה בשטח.
שיעור עוקב: איסוף הממצאים; דיון בהבדל בין מפה לבין המציאות; מסקנות לגבי טיבה של המפה הגיאוגרפית
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: המפה הגיאוגרפית והנוף ממערב לפארק אפק
השיעור פותח בידי המורות: רוני דיין, טובה גרוס ואסתי אליאן
מבית הספר: אפק, ראש העין
במסגרת: יום מערכת בפארק אפק
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2005
תחנת הלימוד: גן לאומי אפק, תצפית מהמבצר לכיוון מערב
דגשים והערות:
דף העבודה: תצפית ממבצר אנטיפטריס
תצפית ממבצר אנטיפטריס
שם: ______________ תאריך:______________
עליכם לעמוד ממזרח לגבעת מבצר אנטיפטריס ולצפות לכיוון מערב, אל מישור החוף שבין ראש-העין לבין פתח-תקווה.
היעזרו במורה לאיתור מרחב התצפית.
1. ציירו בדף נפרד את פרטי הנוף שאתם רואים מנקודת התצפית בה אתם עומדים.
2. כתבו בדף נפרד טקסט המתאר את מה שאתם רואים. השתדלו לפרט כמה שיותר.
3. חזרו והסתכלו בנתונים, אשר אספתם מהמפה הפיסית בכיתה, והשוו בין הנתונים שמצאתם בכיתה לבין הנתונים שאתם רואים בשטח.
מידע מהמפה הפיסית מידע מהשטח
דומה שונה
מבנה פני השטח
גובה
אקלים
(טמפ' ומשקעים)
צמחייה
תוואי הירקון
גבולות
מים
5. כתבו שלושה פרטים ששרטתם ותיארתם בשטח, אשר לא הופיעו במפה הפיסית? מדוע, לדעתכם, פרטים לא הופיעו ?
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________