שם השיעור: התמצאות בעזרת מפה
מקצוע הוראה: גאוגרפיה
כיתה: ה-ו
פרק הלימוד: שפת המפה
מושג ותופעה: ניווט באמצעות מפה
רציונאל: הניווט בעזרת מפה היא אחת מהדרכים לבחון את מיומנות התלמידים בקריאת מפה. תרגול זה ישתלב בשיעורי הסיכום של פרק הלימוד 'שפת המפה'. בשלב זה שידיעותיהם של התלמידים בנושא מפות מעמיקים יותר ניתן להציב לתלמידים אתגר, הטומן בחובו גם העמקה בחומר הלימוד: האם קיימים הבדלים בין המפה לבין המציאות בשטח? תרגול המיומנות תוך התייחסות לכשלי המפה יאפשר לנו להתקדם בחומר הלימוד להעמיק בו (הפרק הבא: 'רשת המעלות').
סוג ההתנסות: מיומנות
שיעור הכנה: הכנת תכנית הניווט; ואיסוף מידע על האתרים שבדרך
שיעור עוקב: בדיקת הישגי הניווט; דיון על אופן יישום המיומנות
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: לנווט עם מפה
השיעור פותח בידי המורות: צוות בית הספר
מבית הספר: בארי, באר-שבע
במסגרת: השתלמות הנהלה וצוות מוביל, מחוז דרום
בהנחיית: נעם אבן, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: אתרי באר-שבע הישנה
דגשים והערות: האתרים נמצאים במרחק הליכה מבית הספר
דף העבודה: ניווט בין האתרים ההיסטוריים של העיר
ניווט בין האתרים ההיסטוריים של העיר
עליכם למלא את המשימות.
כתבו את תשובתכם בדף העבודה.
בשיעור הבא, נציג את הממצאים בכיתה.
נקודת ההתחלה נקודת היעד תיאור הדרך והכיוונים מידע נוסף
חצר בית הספר מגדל המים כיוון ההליכה:
_______________
שמות הרחובות:
_______________ מה הצבע של המגלשה בגן?
מגדל המים תחנת הרכבת כיוון ההליכה:
_______________
שמות הרחובות:
_________________
תארו את כיכר רמב"ם
תחנת הרכבת בית הקברות כיוון ההליכה:
_______________
שמות הרחובות:
_________________
האם יש שם לרחוב שנפגש עם רחוב העצמאות?
בית הקברות גן אלנבי כיוון ההליכה:
_______________
שמות הרחובות:
_________________
מה כתוב על השלט בבית יציב?
לאחר מנוחה בגן-אלנבי תכנון בעזרת המפה את מסלול ההליכה הקצר ביותר מגן-אלנבי לבית הספר.
שאלה לסיכום:
האם מצאתם אי התאמה בין המפה לשטח? אם כן, היכן? (השוו לתכנית המסלול משיעור ההכנה)