שם השיעור: סלעי גיר
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ח'
תכנית לימודים: חומרי הבניין של כדור הארץ
מושג ותופעה: מאובנים בתוך סלעי משקע ימיים
רציונאל: לתלמידים קיים קושי בקישור בין יצורים חיים לבין סלעים. החקירה והזיהוי של שלדי יצורים שהתאבנו והיו למרכיב בסלע הגיר, עשויים לשפר את ההבנה של נושא זה.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: תרגול מיומנויות הקשורות להגדרת סלעים ומאובנים.
שיעור עוקב: סיכום הממצאים מהשטח והסקה לגבי הקשר בין חיות, מאובנים וסלעי גיר.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור 1
שם השיעור: מאובנים בנחל מערות
השיעור פותח בידי המורות: עודד קציר, עודד שליסר, סמדר גמליאל
מבית הספר:
במסגרת: השתלמות רכזי טיולים במכללת גורדון
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: שונית המאובנים בנחל מערות.
דגשים והערות:
דף העבודה: מאובנים בסלע בנחל מערות
דף עבודה – מאובנים בסלע בנחל מערות
הנך נמצא בשמורת נחל מערות. שמור על הנוף והזהר בדרכך שלא לפגוע במאובנים.
א. חפש בסלעים שמסביב מאובנים. אם מצאת, עבור לסעיף ב'.
ב. צייר את המאובנים שמצאת.
ג. בעזרת מגדיר המאובנים, עליך לזהות את סוגי המאובנים שמצאת ולכתוב את שמם.
שאלות למחשבה:
א. הסבירו את הקשר בין המאובנים לסלעים.
ב. כיצד הגיעו לדעתך היצורים ושלדיהם לתוך הסלע?
ג. איזו בדיקה עליך לבצע כדי לבדוק את סוג המאובן?
מערך שיעור 2
שם השיעור: תכונות הגיר בהר יונה
השיעור פותח בידי המורות:
מבית הספר: אלחורש, נצרת
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: ניצן בשן, הצוות הדידקטי
בשנת: 2002/3
תחנת הלימוד: גבל סיך (הר יונה)
דגשים והערות:
דף העבודה: תכונות סלע הגיר
דף עבודה – סלע הגיר
1. התבוננו במחשוף הסלע שבמורד ליד מאגר המים:
א. ערכו שרטוט של המחשוף. האם יש מקום שבו השכבות אופקיות? האם יש מקום בו השכבות נטויות? הקפידו לציין נתון זה בשרטוט. מה אנו יכולים ללמוד מנתון זה?
ב. קחו שתי חתיכות סלע והקישו האחת בשנייה. מה קרה? מה המסקנה?
ג. טפטפו מעט חומצה מלחית על שבר הסלע. מה קרה? מה המסקנה?
ד. נסו לגרוס שבר סלע בין השיניים. מהי המסקנה?
2. סכמו את תכונות סלע הגיר:
3. חשבו: מה ניתן ללמוד מתוך התכונות על סביבת ההיווצרות ודרך ההיווצרות של הגיר: