שם השיעור: מעבר אפק
מקצוע הוראה: גאוגרפיה
כיתה: ו'
פרק הלימוד: מישור החוף
תכנית לימודים: ארץ ישראל
מושג ותופעה: המבנה הטופוגרפי
רציונאל: בטרם נלמדים המאפיינים האנושים של מישור החוף, מתמקד הלימוד בהכרות עם המצאי הפיזי של המרחב. הנתונים הפיזיים ניתנים ללימוד באמצעים שונים ביניהם מפה, טקסטים מידעיים או תצפית בנוף. ייחודה של התצפית בנוף שהיא מאפשרת לתלמידים לחבר בעין את המצאי הפיזי עם המצאי האנושי (הנושא הבא בתכנית הלימוד).
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: איתור נקודת התצפית במפה ולימוד ייחודה הגאוגרפי
שיעור עוקב: ניתוח הממצאים על בסיס איור של המרחב
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: ללמוד על מישור החוף
השיעור פותח בידי המורות: השתלמות מורים, סמינר בית יעקב
מבית הספר:
במסגרת: השתלמות רכזי טיולים
בהנחיית: אסף זלצר
בשנת: 2002
תחנת הלימוד: מגדל צדק
דגשים והערות:
דף העבודה: דף תצפית מגדל צדק
ללמוד על מישור החוף שם הצופה: ______
דף תצפית מגדל צדק
בחרו נקודת תצפית נוחה והשלימו את הפרטים באיור בהתאם לשאלות ההכוונה.
1. ציירו בצבע כחול את מוצא הירקון (מעיינות הירקון) ואת שפכו אל הים (ניתן להיעזר במדריך). כהשלמה שרטטו קו המציין את תוואי הירקון.
2. ציירו בצבע חום את הגבעות הנמצאות במרחב לכיוון מזרח.
3. ציירו בצבע ירוק את האזורים המישוריים הנראים מנקודת התצפית.
4. השלימו על גבי האיור הקיים, בצבע אדום, את המבנים בנוף המעידים על פעילות בזמן עבר: מבצר אנטיפטרוס (חורבת המבנה נמצאת מדרום לנקודת התצפית)
5. זהו וציירו בצבע שחור את אחד המרכיבים הבאים: מסילת הרכבת; כביש 444; כביש חוצה ישראל
שאלה למחשבה:
במה תוואי הכבישים או מסילת הרכבת תואמים את המרחב הגאוגרפי?
________________________________________________________________________________________________________________________________________