שם השיעור: הכרת הסביבה
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ג' (חינוך מיוחד)
פרק הלימוד: הכרת הסביבה
מושג ותופעה: רחובות סמוכים, מקרא מפה
רציונאל:
א. התלמיד יכיר את הרחובות המקיפים את בית הספר.
ב. התלמיד יבחין בין סוגי רחובות (רחוב ראשי, צדדי).
ג. התלמיד יכיר את המושגים: צומת, כיכר.
ד. התלמיד ידע שבשיעור הבא יצא מחוץ לכיתה כדי להכיר את הרחובות הסמוכים המקיפים את בית הספר.
ה. התלמיד ידע מה עליו להביא ללמידה חוץ כיתתית.
ו. התלמיד ידע כיצד עליו להתנהג כאשר יוצאים מחוץ לכיתה.
סוג ההתנסות: סיור ברחוב, ביצוע דף עבודה, מענה על שאלות
שיעור הכנה:
א. המורה תציג בעיה לכיתה. לרות חברה חדשה בשם רינת (ילדה שהגיעה השנה לכיתה). רינת חלתה ורות רוצה לבקרה. איך תגיע רות לביתה של רינת? מה רות צריכה לדעת על מנת להגיע לביתה של רינת?
ב. הילדים יתייחסו לבעיה זו בעל פה ודבריהם יכתבו על הלוח.
ג. סכום המורה – כשיודעים את שמות הרחובות, קל לנו יותר להתמצא בסביבה.
ד. הילדים קוראים מעתיקים למחברת.
ה. הבהרת המושגים: רחוב ראשי, רחוב צדדי, כיכר, צומת. ההסבר יעשה באמצעות סכמה על הלוח. הם יקבלו דף מידע בנושא זה (ראה נספח א')
ו. המורה: "בשיעור הבא נצא לבדוק אילו רחובות מקיפים את ביה"ס ונראה מה זה רחוב ראשי/צדדי וכן צומת וכיכר."
ז. כללי התנהגות ליציאה מתחום ביה"ס.
שיעור עוקב:
א. שיחה על הסיור תוך העלאת המראות והמושגים שהוזכרו והופיעו בסיור.
ב. בדיקת דפי העבודה שנעשו בסיור.
ג. חלוקת דף עבודה נוסף (ראה נספח ג') המסכם את הנושא וביצועו במליאה.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: הכרת הסביבה
השיעור פותח בידי המורות: מרי סומר, סוזי שלום פלח
מבית הספר: יהודה הנשיא
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: איילת יוסט בן-מרדכי
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: רחובות המקיפים את בית הספר
דגשים והערות: הילדים במסגרת חינוך מיוחד. קשיי הילדים הם על רקע רגשי/ התנהגותי/ קוגניטיבי (כל אחד והקושי שלו).
דף העבודה:
הרחוב – דף מידע
הרחוב הוא מקום ציבורי. ברחוב יש בתים, מגרשים, צמחים, כביש ומדרכות.ברחוב נמצאים בני-אדם, בעלי-חיים וכלי רכב.
לכל רחוב יש שם.
רחוב ראשי – רחוב שעובר במרכז השכונה או העיר. אל הרחוב הראשי מתחברים רחובות רבים.
הרחוב הראשי משרת הרבה אנשים, והוא עורק תחבורה חשוב. רחוב ראשי הוא רחוב סואן.
רחוב צדדי – רחוב לא גדול, אינו מחובר לרחובות רבים ואינו עורק תחבורה חשוב.רחוב צדדי הוא רחוב לא סואן.
צומת – מקום שבו מצטלבות כמה דרכים.
בצומת כבישים מצטלבים כמה כבישים.
כיכר – כיכר היא שטח, על-פי רוב עגול, שמוקף בכביש ובנוי במרכזה של הצטלבות דרכים.
בזמן סיורכם בסביבה הקרובה,הביטו ברחוב בו אתם נמצאים וענו על השאלות:
1. שם הרחוב: ________________________________
2. שלטים ותמרורים שאתם רואים ברחוב: ________________________________________________________________________________________
3. סוגי הבתים שברחוב (בתי קרקע, בניינים):_____________________________________________________________________________________
4. מקומות ומבנים ציבוריים שאתם רואים ברחוב:
(בתי ספר, קופת חולים, גני ילדים, חנויות וכו'): ______________________________________________________________________________________
5. כתוב האם אתה רואה כיכר ברחוב: ______________________________________________________________________________________________
6. כתוב האם את/ה רואה צומת ברחוב: _______________________________________________________________________________________
שאלה לשיעורי בית / לשיעור העוקב:
האם ראיתם כיכר בסיור שערכתם? תארו את הכיכר.
האם ראיתם צומת בסיור שערכתם? תארו את הצומת
הרחוב שבסביבה הקרובה
לאחר שסיירתם בסביבתכם הקרובה, קראו את הדף וענו על השאלות:
1. שם הרחוב בו סיירתם: _________________________
2. כתבו מה ראיתם ברחוב (שלטים, בתי ספר,קופת חולים,גני ילדים,חנויות)
_____________________________________________
_____________________________________________
_____________________________________________
3. האם ראיתם כיכר ברחוב? אם כן תארו כיצד הוא נראה? (צורתו, מקומו ברחוב) ___________________________________________________________________
4. כתוב האם ראיתם צומת ברחוב? אם כן תארו כיצד הוא נראה(צורתו, מקומו ברחוב):________________________________________________________________
5. כתבו מדוע לדעתכם נותנים שמות לרחובות?___________________________________________________________________________________________
6. חישבו על הרחוב בו אתם גרים, במה הוא דומה לרחוב שבסביבת בית הספר? _____________________________________________________________________