שם השיעור: התמצאות באמצעות מפה- הכרת הסביבה שלי
מקצוע הוראה: מולדת חברה ואזרחות
כיתה: ד'
פרק הלימוד: נתניה על המפה- התמצאות במפה עירונית
מושג ותופעה: מפה, מקרא שימנים, שימוש במפה, שושנת הרוחות.
רציונאל: התלמידים מכירים את סביבתם הטבעית באמצעות התנסות ומפתחים מיומנויות של שימוש במפה ומצפן.
סוג ההתנסות: ניווט, מציאת כיוונים, התמצאות
שיעור הכנה: לימוד השימוש במצפן, חזרה על מושגים הקשורים למפה ולכיוונים. הסבר על התרגיל מחוץ לכיתה, חלוקת הכיתה לקבוצות עבודה לקראת הפעילות בחוץ.
שיעור עוקב: סיכום הנתונים וחזרה על החומר הנלמד.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: התמצאות באמצעות מפה- הכרת הסביבה שלי
השיעור פותח בידי המורות: מאירה לוי, חנה גרוס , עירית ספיר, אהובה כהן , מאירה יוחאי .
מבית הספר: עמל, כפר יונה
במסגרת: השתלמות
בהנחיית: יוכי משל, הצוות הדידקטי
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: סביבת בית הספר - רחובות בכפר יונה
דגשים והערות:
1. הוסבר לילדים מרחב הפעילות
2. לכל קבוצה תינתן מפה של כפר יונה
3. לכל קבוצה תינתן מפה נוספת, מוגדלת, של סביבת בית הספר, שבה יסומן תחום התנועה המותרת במפה
דף העבודה:
שם התלמיד : כתה: תאריך:
מיקום: נקודת התחלה : השער האחורי של בית הספר
נקודת סיום : עליכם להגיע לנקודת ההתחלה לאחר ביצוע המטלה ולא יאוחר מ-30 דקות
נושא : התמצאות במרחב בתחום רחוב גיבורי ישראל
ברשותכם
1. מפה של כפר יונה ומפה בה מוגדל רחוב גיבורי ישראל וציון המקומות המרכזיים בלבד
2. הוראות הגעה ממקום למקום : (לדוגמא : מהשער האחורי של בית הספר לבית הכנסת )
משימה:
1. עליכם לסמן במפה את מסלול הליכתכם ליעד המבוקש כפי שמופיע בהוראות ההגעה שקיבלתם,
2. עליכם לציין בשורת ההערות את שתרצו להעיר לקבוצה שהמלילה עבורכם את הוראות ההגעה, (לשון הוראה ברורה, דיוק, פירוט, המלצות, עיקר וטפל)
הערות ________________________________________________________
משימה להמשך, בכיתה :
סיכום של שאלות שהתעוררו בעקבות הפעילות עליהן אתם מעוניינים לקבל תשובות בהמשך הלימוד ___________________________________________________________
_________________________________________________________________
שימו לב לתמרורים ולהוראות הבטיחות בדרכים !!!
זכרו : במקרה של חוסר וודאות או קושי תוכלו להגיע לשער האחורי של בית הספר שם
ימתין איש קשר לסייע בידכם,
עבודה נעימה ובטוחה!