שם השיעור: קרטוגרפיה בחצר בית ספר
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ה'
פרק הלימוד: מפה
מושג ותופעה: קרטוגרף
רציונאל: התלמידים יתנסו בשרטוט מפה ובכך יבינו את המורכבות ואת ריבוי הפרטים המצויים במפה.
סוג ההתנסות: שרטוט מפה, משחק "המטמון".
שיעור הכנה: התבוננות במפות מסוגים שונים, לימוד המושג "קרטוגרף", הסבר על הפעילות מחוץ לכיתה.
שיעור עוקב: סיכום הפעילות ודיון בקשיים שבשרטוט מפה.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: קרטוגרפיה בחצר בית ספר
השיעור פותח בידי המורות: ארנה בר ואילנה אסא
מבית הספר: עלומים קריית אונו
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: אילן בן זאב
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות:
• חלוקת הכיתה לשתי קבוצות. כל קבוצה מטמינה מטמון בחצר ביתה ספר.
• כל קבוצה תצייר מפה, הקבוצות יחליפו ביניהן את המפות ויערכו תחרות על מציאת המטמון בזמן המהיר ביותר.
דף העבודה:
כל אחד מאיתנו קרטוגרף
1. הטמינו מטמון בחצר בי"ס.
2. ציירו על דף חלק את הדרך למטמון. נקודת ההתחלה הינה בשער בית הספר.
3. החליפו את מפת המטמון שלכם עם מפת המטמון של הקבוצה השנייה/של חבר.
4. היעזרו במפה ומצאו את המטמון המוחבא!
א. האם מצאתם את המטמון?
ב. אילו פרטים הייתם מוסיפים למפה כך שניתן יהיה למצוא את המטמון בקלות רבה יותר?
__________________________________________________________________________________________________________________________
ג. האם שרטוט המפה היה ברור ומובן? ____________________________________________________________________________________
ד. כיצד הייתם מציעים לצייר את המגלשות שבחצר כך שכולם יזהו אותן במפה?