שם השיעור: צורות יישוב יהודי בגליל
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ח'
פרק הלימוד: ייהוד הגליל
מושג ותופעה: סוגי התיישבות יהודית בגליל באמצעות ניתוח בתי המגורים והמרחב הציבורי בארבעה יישובים שונים.
רציונאל: ההתיישבות היהודית בגליל נעשתה, ברובה, על פי תוכניות התיישבות ממשלתיות. כל תוכנית מתאפיינת בפתרונות שונים לשאלת ייהוד הגליל, ובהתאם ליישובים בעלי בסיס כלכלי וחברתי שונים. דברים אלה ניכרים בנוף היישובים שנוסדו בתקופות השונות.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: היכרות עם היישובים שבהם נבקר באמצעות ניתוח מפה; ציפיות התלמידים לקראת הביקור בכל יישוב בהתאם למידע שהופק מהמפה.
שיעור עוקב: ריכוז תשובות התלמידים; דיון מפורט בכל גל התיישבות בגליל.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: צורות יישוב יהודי בגליל
השיעור פותח בידי המורות: חווה חן
מבית הספר: לא ידוע
במסגרת: השתלמות ארצית מורות לגיאוגרפיה
בהנחיית: אביבית ברוקשטיין, מדריכה מטעם מפמ"ר גיאוגרפיה
בשנת: 1998
תחנת הלימוד: היישובים ידפת (מושב שיתופי ותיק), מנוף (יישוב קהילתי בעל תפיסה שיתופית), יובלים (יישוב קהילתי) וכרמיאל (עיר).
דגשים והערות: ניתן לשלב עצירה בתחנות הלימוד כחלק מטיול שנתי בגליל
דף העבודה: הגדרת יישוב
דף עבודה – פעילות מחוץ לכיתה – הגדרת יישוב
1. מלאו את לוח המאפיינים עבור כל אחד מהיישובים בהם נבקר
מאפיין שם היישוב: ___________ הערות (תרשימים ותמונות)
אתר היישוב
גודל היישוב
מספר בתים
מספר תושבים (ניתן לראיין תושבים)
איתור (טופוגרפיה)
מרחב פרטי
סוג בית המגורים
גודל ממוצע של בית מגורים
צורה כללית של בית המגורים
חומרים וצבעים נפוצים
מצאי גינה פרטית וגודלה
מרחב ציבורי
כבישים: כמות וצורה
מבני ציבור מסחריים (כגון חנויות)
מבני ציבור שירותים(כגון מתנ"ס)
טיפוח ניקיון וגינון
2. שאלה למחשבה בתום הסיור: לאור ההבדלים שנמצאו בין הישובים, נסו להניח את סוג האוכלוסייה שמתכנני כל יישוב ניסו לשכנע לעבור להתגורר בגליל.