שם השיעור: הכללת מידע במפות
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ו'
פרק הלימוד: מפות
מושג ותופעה: ציור מפות בקני-מידה שונים מנקודת תצפית
רציונאל: במהלך ההתנסות יבחינו התלמידים כי ציור בקנה מידה גדול מחייב הכללה של פרטי הנוף לסימנים מוסכמים, בעוד ציור מפה בקנה מידה קטן מאפשר ציור פרטים ייחודיים של כל פרט בנוף
סוג ההתנסות: חקירה ותרגול
שיעור הכנה: חלוקת מפת העיר, בקנה מידה 1:10,000 ודיון בשאלה האם חסר מידע אודות הבניינים והרחובות?
שיעור עוקב: איסוף חוויות התלמידים מההתנסות; ריכוז הממצאים; דיון בקשר בין קנה המידה לבין מידת הפירוט של המידע
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: הכללת מידע במפת רחובות
השיעור פותח בידי המורות: ללא
מבית הספר: ללא
במסגרת: שיעור הדגמה במסגרת כנס מכון דוידסון
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: תצפית מחניון הגג בקניון רחובות
דגשים והערות: לתלמידים חולקה מפה עירונית של השטח הנצפה
דף העבודה: תצפית מגג החניון
תצפית מגג החניון
שם הצופה: _______________ תאריך התצפית: ______________
הוראות: גשו אל מעקה גג החניון וצפו לכיוון מערב. זהו את פריטי הנוף הבאים וענו על השאלות המצורפות.
גבולות מרחב התצפית:
1. קבעו סימן מוסכם לכל אחד מהפריטים הבאים: בית מגורים; מבנה ציבור; עץ/ עצים. ציירו מפה (יד חופשית) של קטע הנוף המוגדר.
2. בחרו שני בתים הקרובים יותר לנקודת התצפית, שסומנו קודם לכן בסימן האחיד וציירו כל בית בנפרד (כפי שהוא נראה מנקודת התצפית, כמובן).
3. שאלות לקראת הדיון בכיתה:
האם בתצפית קיבלתם יותר אינפורמציה על הנוף בחלק זה של רחובות, הסברו ונמקו:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
מה הוא ההבדל בין שתי המפות שאתם הכנתם?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________