שם השיעור: גלעין מול שוליים בכפר הערבי המתפתח
מקצוע הוראה: גאוגרפיה
כיתה: ז-ח
פרק הלימוד: פרקים נבחרים בגאוגרפיה של ארץ-ישראל
מושג ותופעה: גלעין הכפר ושולייו
רציונאל: החברה הערבית עברה במהלך העשורים האחרונים תהליכי פיתוח ושינוי גדולים. שינויים אלה מקבלים ביטוי גם בנוף הכפר – במרחב הפרטי והציבורי- וניתנים לבחינה. בחינתם של פרטי הנוף והשוואתם תאפשר חשיפתם של התהליכים (ההיסטוריים והגאוגרפים) שעברו על הכפר והמשמעות שלהם לגבי פיתוחו העתידי של הכפר.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הצגה רשימה של שינויים שהתרחשו בחברה הערבית; הכנת רשימת נושאים לחקירה
שיעור עוקב: ניתוח הממצאים במטרה ללמוד על כיצד הם משקפים את השינויים בחברה הערבית בישראל
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: גלעין מול שוליים בכפר הערבי המתפתח
השיעור פותח בידי המורות: מוסטפא נ'גאת ועמאס איאת
מבית הספר: חטיבת הביניים כפר קרע
במסגרת: השתלמות מורים לגאוגרפיה, מחוז צפון
בהנחיית: אסף זלצר
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: מצודת שפרעם
דגשים והערות:
דף העבודה: מה מספרים לנו אזורי הכפר?
מה מספרים לנו אזורי הכפר?
הגעתם אל המצודה (אל קלעה) של הכפר.
עקבו אחר ההוראות והשלימו את המידע המתבקש.
גשו אל הרחוב המקיף את המצודה (אל-קלעה, אזור 1) והשלימו את הפרטים.
א. בחרו את אחד הבתים ברחוב וענו על השאלות:
1. תאור את הבית, בתיאוריכם התייחסו לסוג חומר הבניה, לצורת עיבודו, לגודל הפתחים בבית לצבעי הבית, לסוג הגג וכו'? ____________________________________________________________________________________________________________________________
2. מה גודל הבית? (מספר קומות, מספר דירות): _________________________
ב. מדדו (מספר צעדים) את רוחבו של הרחוב בו אתם נמצאים _________ כמה מכוניות יכולות לעבור ברחוב (במקביל) _______
לאחר סיום חלק זה עלו אל גג המצודה, זהו את אזור מס' 2 בעזרת המפה והשלימו את המידע:
א. בחרו את אחד הבתים הנמצא באזור זה, תארו את הבית על פי חומרי הבניה, סגנון, גודל הפתחים, צבעים, צורת הגג ועוד.
____________________________________________________________________________________________________________________________________
ב. מה גודלו של הבית (מספר קומות): _____________________________________
ג. האם הרחוב שלפניכם הוא רחוב חד-סטרי או דו-סטרי? ______
לפני שאלת הסיכום, רכזו את הנתונים על פי השאלות הבאה:
האזור הצפוף הוא אזור _______
האזור המאורגן יותר הוא אזור ________
המצודה השפיעה יותר על התפתחות אזור _______
שאלה לסיכום: לאחר שבחנתם את ההבדלים בין שני חלקי הכפר, נסו להציע הסבר להבדלים אלו?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________