שם השיעור: בליית מצוק הכורכר החופי
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ט'
פרק הלימוד: גיאוגרפיה פיזית, תהליכים בנוף
מושג ותופעה: עדויות לשלבי הבלייה במצוק הכורכר: צניר בתחתית המצוק, גלישה ומפולות סלעים, גידוד סלעים בקו הגלים.
רציונאל: תהליכים ככלל הם מופשטים ומורכבים להוראה וללמידה. תהליכים בנוף הם קשים עוד יותר להבנה משום שהסלעים נתפסים על ידינו כיסוד המוצק והבלתי משתנה בעולם. חקירה וזיהוי של עדויות לבלייה ולשינויים ימחישו לתלמידים את המושג.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: היכרות עם מאפייני סלע הכורכר, אופן הזיהוי וההגדרה.
שיעור עוקב: בדיקת הממצאים וריכוזם; סיכום שלבי ההיווצרות והבלייה כרצף תהליכי.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: בליית מצוק הכורכר החופי
השיעור פותח בידי המורות: אושרה אלון ואורית בונה
מבית הספר: לא ידוע
במסגרת: השתלמות ארצית מורות לגיאוגרפיה
בהנחיית: אביבית ברוקשטיין, מדריכה מטעם מפמ"ר גיאוגרפיה
בשנת: 1998
תחנת הלימוד: מצוק הכורכר בחוף הים
דגשים והערות: מלבד המצוק ניכרים בתחנה תופעת גידוד הסלעים וגלישת כורכר מהמצוק.
דף העבודה: בליית מצוק הכורכר החופי
בליית במצוק הכורכר החופי
1. לפניכם ארבע מצבים אפשריים לשיפוע של קו המצוק. איזה מהמצבים מתקיימים בתחנת הלימוד:
שיפוע מתון
שיפוע תלול (מצוק ישר)
שיפוע הפוך (שלילי)
שיפוע תלול עם מדרגה שלילית בתחתית
כיצד ניתן להסביר את חסרונו של הכורכר דווקא בחלק התחתון של המצוק?
_______________________________________________________________.
2. מה קורה למצוק הכורכר בעקבות הפגיעה בחלקו התחתון? נסו לזהות בחוף עדויות לכך:
_____________________________________________________________.
3. גשו אל קו המים וזהו את הסלעים הנמצאים שם. שימו לב שגובהם של כל הסלעים לאורך החוף (בקו המגע של המים והחול) זהה.
מהו גובה זה? ____________________________________.
נסו להציע תהליך אשר גורם להתיישרות גובה הסלעים: _______________________.
4. על סמך המידע שנאסף, נסו להציע את השלבים בתהליך בלייתו של המצוק:
שלב א' – גבעת סלע _____ ניצבת בחוף הים.
שלב ב' – גלי הים ____________________________.
שלב ג' - ___________________________________.
שלב ד' – גלי הים סוחפים את שברי הסלע והחול.
שלב ה' - __________________________________.
5. שאלה למחשבה: מה יכולה להיות מעורבות האדם בתהליך שתואר. האם האדם בפעולותיו יכול למתן או להאיץ את התהליך?