שם השיעור: קשר בין משקעים, טמפרטורה וגובה
מקצוע הוראה: גאוגרפיה
כיתה: ח'- ט'
פרק הלימוד: יסודות האקלים ומזג האוויר
מושג ותופעה: גורמי אקלים
רציונאל: בחלקים הראשונים של לימוד יסודות האקלים נלמדים נושאים "הרחוקים" פיזית מן התלמידים – האטמוספרה, השמש, העננים ועוד. בהמשך הלימוד עוסקים התלמידים בחקר המאפיינים המקומיים של האקלים וכך נחשפים לגורמי אקלים נוספים. גורמים אלה – כגון הקרבה לים והטופוגרפיה ניתנים למדידה ולהערכה של התלמידים. חקירתם בשטח מאפשרת הבנה נכונה וטובה יותר שלהם.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: איסוף נתונים ראשוני על תחנות הבדיקה באמצעות מפה
שיעור עוקב: הצגת הנתונים והצגת המסקנות המקומיות (ביחס למישור החוף הצפוני)
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: גורמי אקלים
השיעור פותח בידי המורות: ורד ישראל
מבית הספר: חטיבת ביניים
במסגרת: השתלמות רכזי טיולים, מכללת גורדון חיפה
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: תשס"ד
תחנת הלימוד: שלוש תחנות לימוד במרחב העיר בחיפה
דף העבודה: חוקרים את האקלים
תלמידי ט' חוקרים את האקלים בעיר חיפה שמות התלמידים: _______
חוקרים את האקלים
לפניכם משימות לאיסוף נתוני אקלים ב – 3 תחנות שונות בכרמל. השלימו את הנתונים שאספתם בטבלה לקראת השוואה ודיון.
תחנה א' – סמוך לבנין הקזינו הישן בבת גלים
תחנה ב' – אחוזת בית בירם – סמוך למגרש הספורט המרכזי
תחנה ג' – רום כרמל
הכנה בכיתה:
1. מצאו את תחנות החקירה במפה ורשמו מהו הגובה בכל תחנה
2. רשמו מהי כמות הגשמים שירדה בתחנה בחודש האחרון
בתחנת החקירה:
תחנה א' תחנה ב' תחנה ג'
גובה
כמות הגשמים
מהי הטמפרטורה ב ??
מהי הלחות?
ניתוח הנתונים:
1. התבוננו בנתונים, האם אתם מזהים קשרים/מגמות בין הנתונים השונים?
__________________________________________________________________________________________________________________________________
2. האם ניתן להסביר את הנתונים שנתקבלו:
__________________________________________________________________________________________________________________________________
ועוד:
האם נתקלתם בקשיים במילוי המשימה? אם כן פרטו.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
עבודה נעימה.