שם השיעור: מאפייני יישובים במרחב
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ח'
פרק הלימוד: יישובים במרחב
מושג ותופעה: מאפייני יישוב הנראים בתצפית: מיקום טופוגרפי, סידור הבתים, מבנים קהילתיים, מבנים כלכליים, גודל יחידות המגורים ועוד.
רציונאל: בתצפית ניתן לראות שלושה סוגי יישובים שונים. ההשוואה ביניהם מדגישה ומבליטה את המאפיינים היישוביים.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הצגת נושא פרק הלימוד: היישובים והמציאות המרחבית שלהם; זיהוי היישובים עליהם נצפה במפה; הוצאת מידע מהמפה לגבי הבדלים צפויים בין היישובים.
שיעור עוקב: איסוף ממצאי התלמידים, בדיקת התשובות, ריכוז המאפיינים המרחביים של יישוב ובדיקת הבנתם.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: צורות יישוב בבקעת באר שבע
השיעור פותח בידי המורות: ללא
מבית הספר: ללא
במסגרת: שיעור הדמה בהשתלמות מנהלים, מחוז דרום
בהנחיית: נעם אבן, הצוות הדידקטי
בשנת: 2001
תחנת הלימוד: ממגדל התצפית בתל באר שבע, תצפית על היישובים: שכונת רמות, עומר ותל שבע. אחר כך השוואת הממצאים לשרידי היישוב בתל באר שבע.
דגשים והערות:
דף העבודה: צורות יישוב בבקעת באר שבע
יישוב בבקעת באר שבע
1. בנקודת התצפית בה אתם נמצאים, צפו בנוף לכיוון צפון מערב , צפון וצפון מזרח ואתרו בעזרת המפה את היישובים / שכונות : שכונת רמות, עומר , תל שבע.
השלימו, על פי הנגלה בנוף, את המידע החסר בלוח ההשוואה שערכתם בשיעור ההכנה:
מאפיין שכונת רמות ב"ש עומר תל שבע
מיקום היישוב מבחינה טופוגרפית ראש הר / גב שלוחה / מדרון / עמק / אחר: ראש הר / גב שלוחה / מדרון / עמק / אחר: ראש הר / גב שלוחה / מדרון / עמק / אחר:
סידור הבתים במרחב (מתאר היישוב)
האם ניתן לזהות מרכיבים קהילתיים?
האם ניתן לזהות מרכיבים כלכליים?
מראה יחידת מגורים
מראה כללי
2. גשו אל שטח החפירה: הרחוב שיורד דרומה מהמגדל.
אפיינו את היישוב העתיק שבמקום, על פי אותם מאפיינים המופיעים בלוח שערכתם לעיל.
א. מיקום היישוב מבחינה טופוגרפית:
ב. סידור הבתים במרחב:
ג. מרכיבים קהילתיים:
ד. מרכיבים כלכליים:
ה. מראה יחידת מגורים:
ו. מראה כללי:
שיעורי בית: מה ניתן ללמוד על תרבותה של האוכלוסייה בתל באר שבע בהמשך לנתונים שנאספו בשאלה 4?
___________________________________________________________________________________________