שם השיעור: סוגי גבולות
מקצוע הוראה: גיאוגרפיה
כיתה: ו'
פרק הלימוד: המפה הגיאוגרפית
מושג ותופעה: גבולות טבעיים וגבולות מעשי ידי האדם כפי שנראים בתצפית בנוף
רציונאל: גבולות לסוגיהם השונים נחקרים, בדרך כלל, במפות. אולם המפה היא ביטוי של מציאות בשטח ולא להיפך, ועל כן ראוי להתחיל את הדיון במושג בהמחשה של סוגי הגבולות המציאות.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: בדיקת ידע קודם של התלמידים לגבי המושג 'גבולות' והנחיות לגבי השיעור בחוץ.
שיעור עוקב: ריכוז ממצאי התלמידים; מיון הגבולות השונים שהתגלו (טבעי ואנושי) והגדרה של המושג לקראת המשך הלמידה.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: הגבולות הנראים בנוף מודיעין
השיעור פותח בידי המורות: לא ידוע
מבית הספר: לא ידוע
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2004
תחנת הלימוד: תצפית מפסגת גבעת טיטורה
דגשים והערות:
דף העבודה: תצפית על גבולות
תצפית על גבולות
1. צפו בנוף.
2. זהו מעברים בין יחידות בנוף והגדירו אותם בטבלה (ראו דוגמה):
מאפיין השטח האחד מאפיין השטח השני תיאור 'הגבול' ביניהם הערות ושאלות
חורשת עצים שדה פתוח קו 'דמיוני' בסוף העצים ותחילת השדה
3. שיעורי בית: הציעו דרכים למיון הגבולות לסוגים שונים. כתבו הגדרה לכל סוג.