שם השיעור: מהי אבדה
מקצוע הוראה: דינים
כיתה: ה'
פרק הלימוד: בבא מציאה
מושג ותופעה: מציאה ואבדה
רציונאל: ההכרעה לגבי הקלות בהשבת אבדה תלויה במקום ובמצב המרחבי שבו נמצאה המציאה. חקירה של מספר מציאות בעלי מאפיינים מרחביים שונים תקל על התלמידים להבין את הדקויות של ההלכה
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: קריאה ראשונית של המקור (דברים כ"ב, 1 - 3) והצגת השאלה: באם יש מקרים שבהם כן "תוכל להתעלם"?
שיעור עוקב: הגדרת המושגים מציאה ואבדה, קריאה חוזרת של המקור והסבר
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: דברים שמצאתי בחצר בית הספר
השיעור פותח בידי המורות: לא ידוע
מבית הספר: לא ידוע
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2001
תחנת הלימוד: חצר בית הספר או גן ציבורי
דגשים והערות: יש לסדר את החפצים כך: מטבעות בערמה על ספסל; 3 פירות על הרצפה בשורה; שעון מקולקל ליד פח אשפה; פנס בצד השביל.
דף העבודה: דברים שמצאתי בחצר בית הספר
דברים שמצאתי בחצר בית הספר
עליכם להסתובב בחצר בית הספר (בשטח המוגדר) ולאתר את הפרטים המופיעים בטבלה.
לאחר שמצאתם את החפץ אל תגעו בו, אל תשנו את מקומו ואל תיקחו אותו לעצמכם.
מלאו את הפרטים בטבלה במדויק.
תאור מקום ההנחה האם יש סימנים מזהים? תיאור או רישום אופן ההנחה השערה לגבי כוונת בעל החפץ מסקנה
מטבעות
פירות
שעון
פנס
לאחר שסיימתן לאתר את החפצים ענו על השאלה הבאה, תוך התייחסות לדוגמאות שבטבלה:
מהי לדעתכם אבדה?__________________________________________________
מהי לדעתכם מציאה? _________________________________________________