שם השיעור: מהזית אל השמן
מקצוע הוראה: דינים
כיתה: ג' - ד'
פרק הלימוד: חנוכה
מושג ותופעה: נס פך השמן
רציונאל: סיפור נס פך השמן מוכר לתלמידים מגיל ינקות ומהמנהגים והמסורות בבית. כדי להציג את סיפור הנס כפי שהוא מופיע במסכת שבת (בבלי, שבת כ"א ע"ב) נציע לתלמידים התנסות לבחינת הקשיים בהפקת פך שמן זית. ההתנסות תוביל את התלמידים למסקנה כי תהליך ההפקה היה ארוך, והצריך שימוש בכוח אדם רב ומיומן. הצגת סיפור הנס על פי מסכת שבת, על רקע המסקנה מההתנסות, תעניק משמעות נוספת לנס ולמעורבות בורא עולם בנעשה.
סוג ההתנסות: השתתפות
שיעור הכנה: קריאה במסכת שבת
שיעור עוקב: הצגת חוויות התלמידים וקריאה שנייה במסכת שבת
פיתוח ולווי: אסף זלצר
מערך שיעור
שם השיעור: לקראת חנוכה
השיעור פותח בידי המורות: סוזן מלאך, מיכל אנגלשטין, רודלר נטלי, שרעבי אורית
מבית הספר: חרדי לבנות, בני ברק
במסגרת: השתלמות בסמינר בית-יעקב, בני-ברק
בהנחיית: אסף זלצר
בשנת: 2001
תחנת הלימוד: בית בד
דגשים והערות: קיימים מספר בתי בד המאפשרים פעילות עם תלמידים של מסיק והכנת שמן
דף העבודה: מהזית אל השמן
מן הזית אל השמן
הנך נמצאת במטע זיתים. הקשיבי להסברי המדריך כיצד מוסקים זיתים.
המדריך ציין שלוש שיטות למסיק. בחרי בשיטה אחת (הקיפו בעגול את בחירתכן)
חליבה/ הכאה/ נענוע
מדוע בחרת בשיטה זו? _______________________________________________
בצעי מסיק בשיטה שבחרת במשך 10 דקות.
תארי בשני משפטים את חווית המסיק :
____________________________________________________________________________________________________________________
אספי את הזיתים לשקית שקבלתן והביאו אותה למדריך, כמה זיתים אספת? ______
צפי בעבודת המדריך בבית הבד (המסורתי) ועני על השאלה:
כמה זמן לקח למדריך למלא כוס שמן – הסתכלי בשעון? _________