שם השיעור: מסלול ההליכה הבטוח לבית הספר
מקצוע הוראה: זהירות בדרכים
כיתה: ה-ו
פרק הלימוד: נתיב בטוח מהבית לבית הספר.
מושג ותופעה: קריטריונים לבחירת הנתיב הבטוח
רציונאל: במסגרת לימודי זהירות בדרכים, לומדים התלמידים לבחור מסלול הליכה בטוח מבית המגורים לבית הספר. הבחירה נעשית בעזרת מספר קריטריונים, כגון: הימנעות מכבישים ראשיים, חציית כבישים במעברים מרומזרים, הליכה בצד רחוב בו יש מדרכה וכדומה. רשימת הקריטריונים שבספר הלימוד היא כללית מאד, והיא אינה מותאמת לתא השטח או מסלול הליכה מסוים. כמו כן, דרך ההוראה הרגילה מחייבת את התלמידים ללמוד בעל פה את הקריטריונים מבלי שנבדקה יכולתם ליישם את הנלמד לצורך בחירת מסלול הליכה בטוח, ספציפי לצורכיהם.
בשיעור זה, הפכנו את סדר הלימוד: תחילה יבדקו התלמידים מחוץ לכיתה את מסלול ההליכה שלהם מהבית לבית הספר, ורק אחר כך, על סמך הדוגמאות שימצאו התלמידים, נערוך המשגה ונגדיר את הקריטריונים.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: תכנון מסלול ההליכה
שיעור עוקב: בדיקת ממצאי החקירה והגדרת הקריטריונים
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: המסלול הבטוח
השיעור פותח בידי המורות: ספדי ודאח, אחלאם עזאם, ערין זועבי,; דיאנא כסאברי, סאלם חסן
מבית הספר: אל מג'ד, נצרת
במסגרת: השתלמות הנהלה וצוות מוביל, מחוז צפון
בהנחיית: גיל גרטל הצוות הדידקטי
בשנת: 2002
תחנת הלימוד: המרחב סביב בית הספר
דגשים והערות: בית הספר נמצא בסמוך לאזור התעשייה
דף העבודה: המסלול הבטוח
בית הספר אל מג'ד שמות התלמידים: ___________
המסלול הבטוח
השלימו את המידע על כל אחד מהקטעים שהגדרתם
בהצלחה ובזהירות!
קטע מס' 1 – מ _________ אל _____________
האם הרחוב בו אתם הולכים הוא כביש רחב או צר (הקיפו בעיגול)
האם עוברות ברחוב הרבה מכוניות? כן / לא
האם ברחוב זה יש מדרכה? כן / לא
האם המדרכה רחבה (ציינו את רוחבה של המדרכה על פי מספר צעדים) _________
האם יש בקטע זה מעבר חציה? כן / לא
עמדו בנקודה אחת. האם ניתן לראות ה את כל חלקי הרחוב (מקצה עד קצה)? כן/ לא
אם אינכם יכולים לראות את כל הרחוב, ציינו מה מפריע לכם בראות ____________
קטע מס' 2 – מ _________ אל _____________
האם הרחוב בו אתם הולכים הוא כביש רחב או צר (הקיפו בעיגול)
האם עוברות ברחוב הרבה מכוניות? כן / לא
האם ברחוב זה יש מדרכה? כן / לא
האם המדרכה רחבה (ציינו את רוחבה של המדרכה על פי מספר צעדים) _________
האם יש ברחוב מעבר חציה? כן / לא
עמדו בנקודה אחת. האם ניתן לראות בו את כל חלקי הרחוב (מקצה עד קצה)? כן/ לא
אם אינכם יכולים לראות את כל הרחוב, ציינו מה מפריע לכם בראות ____________
שאלה:
תארו התנהגות של הולך רגל בעת חציית כביש באחד מקטעי הדרך שבחרתם?
________________________________________________________________________________________________________________________________________