תכנית הליבה להכרת הארץ ואהבת המולדת
מהקרוב לרחוק
בבית הספר היסודי מוקד התייחסות יהיה הישוב של התלמיד, סביבתו ואזורים שכנים.
בחינוך העל-יסודי המוקד יהיה הכרות עם ארץ ישראל בהיבטים מגוונים.
המלצות :
- בכיתות א'-ד' הטיולים יתקיימו במעגל של כשעה נסיעה מבית הספר.
- בכיתות ה'-ו' הטיולים יתקיימו במעגל של עד כשעתיים נסיעה מבית הספר. בתי הספר בכל ישוב ימפו את האתרים הפוטנציאלים לטיול בסביבתם ויכינו תכנית מתאימה לכלל הישוב.
- בכיתות ז'-י"ב הטיולים יכוונו להכרות עם חבלי ארץ הרחוקים ממקום מגוריו של התלמיד ועם תופעות טבע ואדם המאפיינים את ארץ ישראל.
התוכנית תכלול את המרכיבים הבאים:
מן הראוי שכל תלמיד יכיר לאורך שנות הלימודים אתרים ונופים בשילוב של מרכיבי הדומם (מסלע ,תבליט) החי הצומח והאדם המאפיינים כל אחד מהאזורים השונים .
מרחבים ותכנים שישולבו בתכנון הטיול
- נוף געשי (גולן, הרמות המזרחיות בגליל).
- נוף הררי ים-תיכוני (גליל, ההר המרכזי).
- מישור החוף – נופי כורכר וחולות שפלה.
- נוף מדברי
- מצוקים ובקעה (הבקעה וים המלח).
- נוף הרי אילת
אתרים מהתקופות ההיסטוריות השונות
במקביל להיכרות עם צורות הנוף השונות יערכו התלמידים היכרות עם אתרים מתקופות שונות.
מן הראוי שכל תלמיד יכיר לאורך שנות הלימודים אתרים המאפיינים כל אחת מהתקופות השונות.
האתרים הרשומים כאן בסוגריים הם דוגמאות בלבד. לא הבאנו כאן אתרים מירושלים מכיוון שירושלים זוכה להתייחסות מיוחדת בהמשך:
- התקופה הפרה-היסטורית (מערות הכרמל...).
- תקופת המקרא (תל חצור, מגידו, באר שבע וערד
- בית שני (קיסריה, מצדה).
- התקופה הרומית-ביזאנטית, תקופת המשנה והתלמוד (ציפורי, בית שאן בית שערים, כורזין, בית גוברין, מערות מסתור).
- התקופה המוסלמית (רמלה).
- התקופה הצלבנית (מונפורט, עכו, כוכב הרוחות).
- התקופה הממלוכית (יפו, עכו).
- התקופה העותומאנית כולל המאה ה-י"ט (יפו, באר שבע, צפת, חיפה, טבריה).
- תקופת המנדט (תל-אביב, חיפה).
- ביקור באתרי התיישבות ובאתרי פולחן
יש לשאוף לכך שבכל חטיבת גיל (יסודי, חט"ב, חט"ע) יבקרו התלמידים באתרי ההתיישבות הבאים:
מושבה מהעלייה הראשונה, ישוב חומה ומגדל, קיבוץ או מושב,מצפה (ישוב קהילתי), כפר מסורתי (ערבי או דרוזי), עיר עתיקה, עיירת פיתוח ואתרי פולחן כגון: קבר, מסגד, כנסייה, בית כנסת.
אתרי מורשת קרב ממלחמות ישראל:
יש לשאוף לכך שבכל חטיבת גיל (יסודי, חט"ב, חט"ע) יבקרו התלמידים באתרי מורשת קרב ממלחמות ישראל.
אתרי פיתוח לאומיים:
יש לשאוף לכך שבכל חטיבת גיל (יסודי, חט"ב, חט"ע) יבקרו התלמידים באתרי פיתוח לאומיים כגון: מפעלי תעשייה, נמל, תחנת כוח, יערות קק"ל, המוביל הארצי.
שמורת טבע וגנים לאומיים:
יש לשאוף לכך שבכל חטיבת גיל (יסודי, חט"ב, חט"ע) יבקרו התלמידים בשמורות טבע וגנים לאומיים.
ביקור במוזיאונים:
יש לשאוף לכך שבכל חטיבת גיל (יסודי, חט"ב, חט"ע) יבקרו התלמידים במוזיאונים.
אתרי מים:
יש לשאוף לכך שבכל חטיבת גיל (יסודי , חט"ב , חט"ע) יבקרו התלמידים באתר מים מסוג אחר לדוגמא: מקורות הירדן , עמק החולה, כינרת, ים המלח .
שילוב ירושלים במערך הטיולים הרב-שנתי:
במהלך 12 שנות לימוד יבקרו התלמידים לפחות שלוש פעמים בירושלים – ביקור בכל שכבת גיל (בית הספר היסודי , חטיבת הביניים והחטיבה העליונה ).
הטיול בירושלים יכללו, בין השאר: תצפית על הר-הבית, ביקור בכותל המערבי, ביקור בקריית הלאום, ביקור בהר הרצל וביד-ושם.