האגף החברתי קהילתי במטה ובמחוזות האמון על הפיתוח וההכשרה המקצועית של בעלי התפקידים המקצועיים והסמי-קצועיים בבתי הספר ובקהילה, מציע מערך הכשרות והשתלמויות רחב המושתת על התפיסה הפדגוגית של האגף.
ההכשרות מתקיימות ברמה הארצית והמחוזית, במהלך השנה ובחופשות ומעניקות למשתתפים הסמכה ואישור מטעם מינהל חברה ונוער לעסוק בתפקידם בבית הספר ובקהילה.
רכז חברתי
הרכז לחינוך חברתי-ערכי-קהילתי הוא חבר בצוות הניהול של בית הספר ושותף בגיבוש התפיסה החינוכית-ערכית. הוא מופקד על החינוך החברתי-ערכי-קהילתי ויו"ר הצוות לחינוך חברתי-קהילתי בבית הספר הכולל את הרכז למעורבות חברתית, את מנחה מועצת התלמידים, את המורה לשל"ח ובעלי תפקידים נוספים. הרכז מוביל ומנחה את צוות המחנכים בתכנית הליבה לשעת החינוך. במסגרת תפקידו הוא אחראי על הטמעת התכנית החינוכית-חברתית, קידום אורח חיים חברתי-תרבותי-ערכי, פיתוח ההדרכה, ההנחיה וחומרי למידה וטיפוח הקשר עם ההורים ועם הקהילה.
דרישות התפקיד: בעל תואר שני באחת מההתמחויות מינהל חינוכי, מנהיגות חינוכית ומדיניות חינוכית – שאושר על ידי מינהל החברה והנוער ועבר השתלמות של פיתוח מקצועי במינהל חברה ונוער; חבר בצוות ההנהלה של בית הספר בתפקיד ניהולי בכיר; מורה בעל ותק של שלוש שנות הוראה וחינוך כיתה בבית הספר; מקיים קשר שוטף עם המפקחים ועם המנחים של החינוך החברתי-ערכי-קהילתי ומשתתף בהשתלמויות ובימי עיון של מינהל החברה והנוער לשם פיתוח מקצועי. (מתוך חוזר מנכ"ל: החינוך החברתי-ערכי-קהילתי בבית הספר העל-יסודי, תשע/3(ב), 2009)
רכז הכנה לצה"ל בית ספרי
תפקיד הרכז לבנות ולהוביל את תוכנית ההכנה לשירות משמעותי בבית הספר. עליו להוביל ועדת היגוי בה משתתפים כל בעלי התפקידים הקשורים להכנה לשירות משמעותי: רכז/ת חברתי/ת, יועץ/ת חינוכי/ת, מורה לאזרחות, מורה לחינוך גופני, מחנך/ת כיתה, רכזי שכבות. כמו כן, עליו להשתתף בשולחן עגול רשותי עם הגורמים הקשורים לנושא הכנה לשירות משמעותי ברשות.
דרישות התפקיד: על הרכז להיות אחד ממורי הצוות הבית הספרי, בוגר שירות צבאי, ולעבור הכשרה ייעודית (30 שעות) לרכזי הכנה לצה"ל.
רכז טיולים
רכז הטיולים הוא הדמות המרכזית בבית הספר בכל הקשור ליציאת תלמידים לטיולים. תפקידו הוא לבנות – בתיאום עם המנהל ועם הצוות החינוכי – מערך טיולים המוביל להשגת המטרות החינוכיות-ערכיות והלימודיות של בית הספר בהתאם לחזון הבית-ספרי ולהוויה החינוכית שלו ובהתאם לעקרונות של "תכנית הליבה להכרת הארץ ואהבת מולדת".
דרישות התפקיד: בוגר קורס רכזי טיולים במסגרת לימודי תעודה מטעם משרד החינוך. רכז שאינו בוגר הקורס יוסמך לתפקידו במסגרת הקורס המתקיים במחוז במהלך אותה שנה שבה הוא מונה לתפקיד, כדי שפרק הזמן בין מינויו לתפקיד רכז ובין הסמכתו במסגרת קורס רכזי הטיולים יהיה קצר ככל האפשר. מורה של"ח וידיעת הארץ שהוכשר לתפקידו פטור מקורס רכזי טיולים ומהכשרת "אחראי טיול". מינויו של רכז הטיולים יתחדש מדי שנה על ידי מנהל בית הספר. (מתוך חוזר מנכ"ל: טיולים ופעילויות חוץ-בית-ספריות במערכת החינוך - היבטים פדגוגיים, ארגוניים, בטיחותיים וביטחוניים, תשעו/7(ב), 2016)
מנחה מועצת תלמידים
מועצת התלמידים היא גוף נבחר המייצג את חברת התלמידים והיא קבוצת מנהיגות ייצוגית של התלמידים, המאפשרת התנסות מעשית באורח חיים דמוקרטי בבית הספר ובתפקידי מנהיגות. מנחה מועצת התלמידים ממונה על ידי מנהל בית הספר, והוא שותף בצוות החינוך החברתי-קהילתי בבית הספר בהנהגת הרכז לחינוך חברתי-ערכי-קהילתי. הוא מוביל ומנחה את מועצת התלמידים הנבחרת לפעילות כנציגת חברת התלמידים ומטפח פעילות חברתית-ערכית של התלמידים בבית הספר ובקהילה. המנחה מקדם תרבות הנהגה דמוקרטית ומחזק ערכים של אזרחות פעילה הלכה למעשה, והוא מכשיר תלמידים נבחרים להנהגה ערכית ההולמת אורח חיים דמוקרטי בחברה פלורליסטית.
דרישות התפקיד: בעל תואר ראשון ותעודת הוראה; מורה בצוות בית הספר בעל שלוש שנות ניסיון לפחות בהוראה ובחינוך כיתה שהוכיח הצלחה בתפקידו; בעל עמדות חיוביות לגבי העצמת תלמידים ויישום ערכי הדמוקרטיה בבית הספר; עבר הכשרה בהיקף של 112 שעות וקיבל אישור מטעם מינהל החברה והנוער; משתתף בהשתלמויות ובימי עיון של מינהל החברה והנוער. (מתוך חוזר מנכ"ל: החינוך החברתי-ערכי-קהילתי בבית הספר העל-יסודי, תשע/3(ב), 2009)
רכז התכנית להתפתחות אישית ומעורבות חברתית
בהיבט הפדגוגי אחראי על גיבוש התכנית כחלק מהתפיסה ללמידה משמעותית; אחראי על ההנחיה ועל הליווי של צוות המורים במסגרת הפיתוח הכולל; אחראי על מערך ההנחיה, ההכשרה והליווי של התלמידים במקומות ההתנסות המעשית. בהיבט הארגוני: מאתר ומאשר מקומות להתנסות מעשית בבית הספר ובקהילה בשיתוף מנהל תחום התנדבות הרשותי, רכז ההתנדבות הרשותי בחינוך או רשות החינוך הרשותית; מתכנן ובונה מערך לשיבוץ התלמידים במקום ההתנסות בתיאום עם מנהל תחום המעורבות הרשותי על-פי נוהל ההסדרה; בונה ערוצי תקשורת בין הצוות החינוכי לבין החונכים במקומות ההתנסות בקהילה; מעודד יוזמות תלמידים למעורבות ומאפשר את מימושן בקהילה; יוזם מפגשי הוקרה, הערכה ותגמול לתלמידים ולשותפים בשיתוף עם מנהל ההתנדבות הרשותי; אחראי על תיעוד, על משוב ועל הערכה בית ספרית בשיתוף עם מקומות ההתנסות.
דרישות התפקיד: קורס טרום תפקיד של 60 שעות (30+30) בימים מרוכזים ו/או בסדרת מפגשים, הקורס מורכב מיחידות מודולריות המאפשרות גמישות בבניית רצף הנושאים והפעילויות בקורס ומבוסס על הנחייה קבוצתית בהתאם לעקרונות הלמידה החברתית ומשלב בין תכנים ומתודות בדרך שמשמשת מודל לעבודתו של הרכז עם שותפיו בבית הספר.(מתוך: תיאור תפקיד הרכז להתפתחות אישית ומעורבות חברתית, אתר מינהל חברה ונוער)
רכז מנהיגות ברשות
מרכז ומפעיל תכניות לפיתוח מנהיגות צעירה בישוב ומתאם בין כל הגורמים העוסקים בנושאים אלו ברשות.. שותף בגיבוש מדיניות הפעולה בנוגע לפיתוח, הקמה והפעלה של מנהיגות הנוער ברשות. נושא באחריות כוללת על: הקמה והפעלה של מועצת התלמידים והנוער הרשותית; הפעלת, ליווי, הכשרה והשמה של תכנית המד"צים; תיאום, ליווי והרחבה של פעילות תנועות הנוער וארגוני הנוער בישוב בתיאום עם מרכזי תנועות הנוער; אחראי להפעלת שולחן מנהיגות עירוני המרכז את כל הגורמים והמסגרות העוסקות בפיתוח מנהיגות נוער בישוב, שותף בשולחן היישובי "הנוער בוחר בדרך כערך"; מבצע איסוף וניתוח מידע ונתונים עדכניים של כלל בני הנוער ביישוב; אחראי לאיתור צרכים בתחום הנושאים שבטיפולו; מכין תכניות לתקצוב היחידה ואחראי לביצוע המדיניות התקציבית; מגייס, ממיין את צוות הדרכה ודואג להכשרתם, מעריך ומלווה אותם במילוי תפקידם. פועל בשיתוף פעולה ובהנחיותיהם של הממונים עליו ברשות ועל פי מדיניות משרד החינוך מינהל חברה ונוער.
דרישות התפקיד: תואר ראשון. עדיפות לתואר ראשון באחד מהתחומים הבאים: חינוך בלתי פורמלי, חינוך, מדעי ההתנהגות, מינהל חינוכי, מדעי החברה. שלוש שנות ניסיון בהדרכה. עדיפות לבוגרי מועצות תלמידים ונוער. השתתפות בקורס הכשרת רכזי מנהיגות ברשויות בן 120 שעות, תוך שנה מיום כניסה לתפקיד. (מתוך: אוגדן בעלי תפקידים)
מנהל התנדבות רשותי
אחראי על יישום המדיניות להעמקה והרחבה של ההתנדבות בתחום החינוך במסגרות הפורמליות והבלתי פורמליות. אחראי על מכלול התוכניות הפועלות ברשות כגון: התכנית התלת שנתית "התפתחות אישית ומעורבות חברתית", התנדבות ביחידות הנוער, ביחידות קידום נוער ובתכנית מתנדבים מבוגרים בחינוך. אחראי על פיתוח שיתופי פעולה ושותפויות בתחום ההתנדבות בחינוך ברמה הבין מגזרית ברשות המקומית. אחראי על פיתוח והרחבת מערך ההתנדבות בתחום החינוך: מיפוי תוכניות ותפקידים למתנדבים ברשות, הכנת תוכנית עבודה שנתית בשיתוף עם הגורמים הקולטים מתנדבים ועם הגורמים השולחים אותם, סיוע ותמיכה בגיוס, מיון ושיבוץ מתנדבים בהתאמה לנוהל ההסדרה. ניהול מערכת מעקב ודיווח על פעילות המתנדבים, ניהול מערך התקציב לרבות גיוס משאבים להפעלת תוכניות ההתנדבות, הובלת שולחן עגול רשותי לתכלול תחומי ההתנדבות ברשות, אחראי להתמקצעות תחום ההתנדבות ברשות ופיתוח מקצועי של ארגוני ההתנדבות והמתנדבים ברשות, מתכלל ומתאם ברמת הרשות את מקומות ההתנסות לתלמידים ולנוער, מלווה את התהליך הבית ספרי לשיבוץ וליווי התלמידים במקומות ההתנסות, מלווה את רכז המעורבות הבית ספרי ופועל לקידום ייזום ויישום יוזמות של תלמידים ומורים ברשות המקומית.
דרישות התפקיד: תואר ראשון באחד מן התחומים הבאים: במדעי החברה (עדיפות לבוגרי מסלול חינוך חברתי קהילתי חברה ונוער/קידום נוער) במדעי ההתנהגות, בעבודה קהילתית. שתי שנות ניסיון בתחומים הבאים: עבודה עם בני נוער, הדרכה, הוראה, ארגון וניהול. השתתפות בקורס דו שנתי להכשרת מנהלי התנדבות רשותיים בחינוך. (מתוך: אוגדן בעלי תפקידים)
רכז התנדבות רשותי
מקיים מערכת קשרים עם הארגונים, הקבוצות והמוסדות הוולונטריים המקומיים . מזהה וממפה תפקידים למתנדבים ברשות בשיתוף, בשילוב ובתיאום עם כל שירותי
החינוך והרווחה המקומיים והאזוריים .אחראי להכנת תוכנית עבודה שנתית בשיתוף עם הגורמים הקולטים מתנדבים ועם הגורמים השולחים אותם .אחראי לגיוס ולמיון מתנדבים באופן עצמאי) בנוסף לארגוני המתנדבים(. משבץ ומגדיר תפקידים למתנדבים שגויסו על ידי ארגוני מתנדבים,, ולמתנדבים שגויסו על ידו באופן עצמאי .אחראי לארגון, לתקצוב ולגיוס משאבים, להפעלת מתנדבים במסגרת תוכנית העבודה השנתית .מקיים מערכת מעקב ודיווח על פעילות המתנדבים . מרכז, מנחה ומתאם את הנעשה בתחומי ההתנדבות בין ארגונים ומוסדות שונים ובשירותים המקצועיים השונים, ופועל לקידום הפעילות ולפרסומה . אחראי להשתלמות המתנדבים והעובדים המקצועיים בהתאם לצרכים . פועל במסגרת ועדת מל"ח הרשותית .פועל בשיתוף פעולה עם הממונים עליו ברשות ובהתאם להנחיותיהם, ועל פי מדיניות משרד החינוך .
דרישות התפקיד: תואר ראשון בתחומים הבאים: בחינוך בלתי פורמלי, בחינוך, במדעי ההתנהגות, בעבודה קהילתית. שלוש שנות ניסיון בתחומים הבאים: הדרכה, הוראה, ארגון וניהול. השתתפות בקורס ניהול, ארגון ושיווק. (מתוך: אוגדן בעלי תפקידים)