רציונל התפיסה וייחודה
לפי חוק החינוך הממלכתי (2000), מטרות החינוך מכוונות לקידומם של כל תלמידה ותלמיד, להצמחתם ולחינוכם לאור ערכיה של מדינת ישראל כפי שהם באים לידי ביטוי במגילת העצמאות.
משחר תולדות האנושות, בני האדם עוסקים בשאלות הנוגעות למשמעות החיים ולערכים המנחים אותם. במאה ה-21, שאלות אלה מקבלות משנה תוקף. השינויים החברתיים, הכלכליים, הטכנולוגיים והפוליטיים שמתרחשים בארץ ובעולם כולו מביאים את אנשי החינוך לתהות מחדש על תפקידו של בית הספר בתחום החינוך הערכי.
לבית הספר תפקיד מרכזי בהקניית ידע, תכנים ומיומנויות בתחומי דעת שונים ומגוונים. עם זאת, בית הספר משמש מתווך בין היחיד לבין החברה והוא אפיק השפעה התורם לעיצוב זהותם הערכית והתרבותית של התלמידים ולהכשרתם להיות אזרחים בחברה דמוקרטית.
התפיסה החינוכית העומדת ביסוד התכנית דוגלת בשילוב בין הציר הלימודי לבין הציר הערכי, ובחיזוק הקשר שבין רכישת ידע רחב ומעמיק בתחומי הדעת לבין חינוך לערכים, למוסר ולמידות טובות.
לפי תפיסה זו, ההפרדה בין תחומי הדעת לבין החינוך החברתי-ערכי היא הפרדה מלאכותית, שכן בכל אחד מתחומי הדעת גלומים ערכים המזמנים שיח ערכי העשוי לסייע בגיבוש זהות תרבותית. השילוב בין רכישת ידע לבין בירור ערכי מעודד למידה משמעותית, המעוררת עניין וסקרנות והמביאה להתייחסות מעמיקה יותר לתכנים הנלמדים. העיסוק הקבוע בסוגיות ערכיות בכל תחומי הלמידה והעשייה הבית ספרית מעודד דיון בשאלות קיומיות מהותיות, מטפח חשיבה ביקורתית ותורם לפיתוח תפיסת עולם ערכית. העיסוק בסוגיות ערכיות מטפח כישורים אישיים, בין-אישיים וחברתיים, ומקנה כלים להתמודדות במצבים מורכבים עם רגשות, עם מחשבות ועם התנהגויות. הבירור הערכי המשולב בהרחבת הידע מחבר את התלמידים להיסטוריה ולתרבות של קבוצות השייכות שלהם, מסייע בעיצוב זהותם האישית, החברתית והתרבותית, מחזק את מודעותם החברתית ומכשיר אותם לאזרחות פעילה במדינה דמוקרטית.
מטרות
מטרת-על
פיתוח זהות לאור ערכי המורשת היהודית, הציונית, הישראלית וההומניסטית.
מטרות אופרטיביות
- לקדם את התפיסה שכל מורה הוא איש חינוך.
- לטפח תרבות ארגונית המקדמת חינוך ערכי בבתי הספר.
- לבנות תכנית מערכתית לחינוך ערכי שתשלב שיח ערכי בהוראת תחומי הדעת, בשעת חינוך ובאורח החיים הבית ספרי.
- ליצור רצף חינוכי-ערכי ויחסי גומלין בין בית הספר והקהילה ולקדם את המעורבות החברתית ואת ההתנסות הפעילה במסגרת בית הספר והקהילה.
יישומי התפיסה והשגיה
- להטמעת התפיסה שותפים 260 בתי ספר, יסודיים ועל יסודיים ברחבי הארץ, בחינוך הממלכתי, בחמ"ד, במגזר הערבי ובחינוך המיוחד.
- תחומי הדעת - מיפוי של תכניות הלימודים בתחומי הדעת השונים ואיתור פרקי הלימוד המזמנים דיון בסוגיות או בדילמות ערכיות. נבנו מערכי שיעור משלבי ערכים שיוכלו להוות דוגמא ובסיס למורים לתכנון ההוראה שלהם. פורסמה חוברת מקיפה של אגף רוח וחברה בנושאים אלו. בנוסף, פורסמו חלופות בהערכה מוכוונות ערכים ושולבו שאלות בבחינות הבגרות בשלושה תחומי דעת.
- פיתוח מקצועי - קורסים להכשרת מנחים ומובילים, נערכים במחוזות ובמטה, השתלמויות בחדרי מורים והשתלמויות 7-9 נערכות בשלושה מוקדים בארץ.
- אגף כניסה להוראה והתמחות - הוקם פורום של ראשי מסלולים ותכניות הכשרה וסטאז' שמטרתו לקדם את עקרונות התפיסה המערכתית באוניברסיטאות ובמכללות.
- תכנית קש"ר - מתן כלים ליועצי בית הספר ולצוותים בנושא שיח קונפליקטואלי בחברה רב תרבותית.
- מינהל החינוך הדתי - הטמעת התפיסה המערכתית בשילוב חזון החמ"ד, "לב לדעת" ו"מפתח הלב מתוך אמונה".
- חינוך מיוחד - פיתוח מערכי שיעור משלבי ערכים בתחומי דעת ייחודיים לחינוך המיוחד, ליווי כיתות ובתי ספר של החינוך המיוחד בהטמעת התפיסה.
- מדידה והערכה - הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) עורכת מחקר עומק ורוחב לבחינת יישום התפיסה והשפעתה בבתי הספר.
ערכים בלב החינוך -תפיסה מערכתית לחינוך ערכי לקידום זהות יהודית, ציונית, ישראלית והומניסטית
עוד בנושא...
חוברות
תכנית מערכתית לחינוך ערכי לקידום זהות יהודית, ציונית, ישראלית והומניסטית (טיוטה)
מובילים ערכים - יולי 2014
דילמות המשפחה בעידן הפוסט מודרני
מאמרים
להיות ישראלי וגם יהודי: חינוך חברתי והבניית הזהות
תודעה וציפיות חינוכיות של הורים בנושא זהות יהודית חילונית
לימודים בינתחומיים בתחומי הרוח והחברה - דגמים ורעיונות לחשיבה
מצגות
יום רבין (סל רעיונות לטקס פתיחה - יום הסובלנות לבתי הספר)
היום הבינלאומי נגד גזענות (יום המאבק באנטישמיות)
תאטרון סובלנות "והאחר הוא אני"
האחר הוא אני - ייצוג האחר בתקשורת ובקולנוע
האחר הוא אני
גזענות סטריאוטיפים ודעות קדומות
בתי ספר מדגימים בחינוך הערכי
סרטים
רשימת סרטים בנושא קבלת האחר
סרטונים בנושא
מערכי שיעור משלבי ערכים
גילויי ערבות הדדית - חוסנו של עם (המזכירות הפדגוגית אגף חברה ורוח הפיקוח על הוראת ההיסטוריה)
שילוב ערכים בלמידה
מערכי שיעורים משלבי ערכים
שילוב ערכים במדעים
ביולוגיה
שילוב ערכים בהוראת הביולוגיה חט"ע
האם יש לקחת תרופה אנטיביוטית בכל מצב של דלקת חיידקית?
לחסן או לא לחסן?
הנדסה גנטית - ברכה או קללה
חקלאות
מיפוי הערכים ודילמות העולות בעקבות ערכים
פעילות בנושא סובלנות וסבלנות בחווה החקלאית פתח תקווה
כימיה
מארי קירי
מערך שיעור בכימיה משלב ערכים
פריץ האבר
מדע וטכנולוגיה
מיפוי ערכים במסגרת הוראת מוט"ב
האם יש לקחת תרופות אנטיביוטיות
חיסון
מערך השיעור הנדסה גנטית
עמידות אנטיביוטיקה
מדעי הסביבה
הלימה בין תכנית הלימודים למסגרת שעות הלימוד במקצוע מדעי הסביבה
מיקומו של מפעל תעשייה
שימור ופיתוח עיר
שיקומו של נחל
מתמטיקה
שיעור במתמטיקה לחודש טבת
פיזיקה
מיפוי ערכים בתחום הדעת פיזיקה