מהו בית ספר קהילתי על-יסודי?
מוסד חינוכי-קהילתי המבוסס על התפיסה, שתהליכים חינוכיים מתקיימים לא רק בין כותלי בית-הספר, אלא בבית ההורים ובקהילה. בית-ספר קהילתי על- יסודי בנוי על יחסי גומלין ושיתוף בין גורמים שונים כגון: הורים, תלמידים, מורים ונציגי קהילה. אין דגם אחיד של בית-ספר קהילתי על-יסודי. בכל מוסד מבוססת הפעילות על תוצאות איתור הצרכים והמשאבים המקומיים הייחודיים.
כיצד מתבטאת השותפות בין הגורמים?
- באיתור הצרכים של הקהילה.
- בתכנון ובביצוע פעילויות לטובת השותפים.
- בהבהרת תחומי אחריות ומעורבות של כל אחד מהשותפים.
- בניצול הדדי של המשאבים, הן של בית-הספר והן של הקהילה לביצוע הפעילויות.
מטרות
- ליצור דפוסים של הידברות וקבלת החלטות משותפות בין קהיליית בית הספר וחברים בקהילה.
- ליצור מסגרות לניצול הזמן הפנוי במטרה לטפח תרבות פנאי איכותית.
- להגביר את הפנמת הערכים החברתיים והתרבותיים ולזמן לבני הנוער התנסויות במעורבות חברתית.
- להוות מוקד של פעילות תרבותית רב גילית הנותנת ביטוי למסורות השונות בקהילה.
- לטפח מנהיגות קהילתית ולחנך למעורבות בקהילה ולמחויבות לה.
- לבטא מחויבות קהילתית לנוער מנותק.
- להביא לניצול מירבי של משאבי בית הספר והקהילה לטיפוח פעולות לטובת הכלל.
שיטות עבודה
שיטות העבודה להפעלת בית הספר הקהילתי אינן טכניות, אלא מהותיות לתפיסה החינוכית. הן מעודדות דיאלוג פתוח בקבוצות רב גיליות ושיתוף בקהלת החלטות וביישומן, תוך כדי התגייסות לפתרון בעיות קהילתיות. בית הספר הקהילתי פועל באמצעות ועדות קהילתיות. הרכב הוועדות נקבע על פי צורכי בית הספר והקהילה ופעילותן מבוססת על קשר שוויוני בין נציגי השותפים לעשייה הקהילתית.
הכשרה, הנחיה וליווי
בתי ספר ורשויות, המבקשים להפעיל בית ספר קהילתי, חייבים להיערך לתהליך של שינוי במערכת הקשרים בין בית הספר והקהילה. השינוי מחייב:
- הכשרת בעלי תפקידים בצוות החינוכי הבית ספרי והקהילתי בקורסים המוצעים על ידי מינהל חברה ונוער.
- הנחיה וליווי של הצוותים החינוכיים במהלך השנה על ידי מנחים ומפקחים של מינהל חברה ונוער.
- בית הספר הקהילתי העל יסודי - חוברת המסכמת התנסות בת שלוש שנים בבית הספר הקהילתי. עשויה לשמש מדריך לבית הספר המעוניין לפעול כבית ספר קהילתי.
- מעורבות הורים בבית הספר קהילתי על יסודי - חוברת הדרכה למחנכים באה לסייע בפיתוח מערכת קשרים נאותה בין ההורים לבית הספר.
- טיפוח קשר משמעותי עם ההורים בבית הספר העל יסודי.
- מורים, הורים ורמזורים - חוברת הדרכה המעודדת דיאלוג בין הורים וילדיהם בנושאי נהיגה והתנהגות זהירה בדרכים.
- הנחיית בתי ספר קהילתיים - הלכה למעשה.
- מאגר תכניות לחינוך קהילתי - אסופה של הצעות לתכניות חינוכיות המחזקות את החינוך הקהילתי.
חוברת הנחיית בתי ספר קהילתיים על יסודיים - עקרון ומעשה
מבוא
מעורבות קהילתית משמעותית היא תהליך הדורש השקעה, מאמץ מתמשך וסבלנות רבה. במרבית המקרים נדרשים שינויים מהותיים בתרבותו הארגונית של בית הספר הקהילתי: בית הספר משנה את אופיו מבירוקרטי למשתף. מתרחב מעגל השותפים. תלמידים, מורים, הורים, אנשי רשות מקומית ואנשי קהילה, הופכים שותפים לתהליך החברתי - חינוכי המתהווה. נדרשת תפיסה שונה של מנהיגות. מנהיגות שוב אינה נתפסת כזכות יתר של מעטים אלא כאחריות של הרבים. זהו תהליך קשה ומורכב שיש בו עליות ומורדות, הצלחות וכישלונות, קורת רוח ומשברים. שינויים כגון אלה מחייבים מערך תומך. מנחי בית הספר הקהילתי הם מרכיב רב חשיבות במערך זה. תפקידם מורכב ועדין. עליהם לגלות ידע מקצועי ורגישות רבה. הם הבאים במגע מתמיד עם המנהיגים מוליכי התהליך ועם אנשי קהילה. הם מסייעים במימושו של חזון. הם מנחים את בית הספר הקהילתי בגיבוש תפיסה קהילתית ייחודית, המתאימה לצורכי אנשי קהילתו ולהשקפת עולמם, תוך גילוי רגישות לקצב הייחודי של כל בית ספר ולצרכים האישיים של מוליכי השינוי.
מבנה החוברת
בחוברת זו באים לידי ביטוי שני היבטים:
- מהות עבודת ההנחיה - לאורך כל החוברת אנו מדגישים את ייחודה של ההנחיה.
- יישום - ביצוע ההנחיה הלכה למעשה.
בחוברת משולבות דוגמאות רבות הלקוחות כולן מחיי בתי הספר הקהילתיים על יסודיים ומהתנסויות המנחים. דוגמאות אלה מסייעות בשילוב שבין העקרונות והמעשה.
היסוד המארגן במבנה החוברת הוא מהלך עבודת הנחיה (שלבי התערבות המנחה). חילקנו את מהלך עבודת ההנחיה לארבעה פרקים: היכרות וחוזה, אבחון, תכנון מהלך ההנחיה, משוב והערכה.
היכרות וחוזה - בפרק זה הדגשנו בעיקר את החוזה שהוא הסכם דיאלוגי בין מנחה למונחים. צוינו שלושה מרכיבים בקביעת חוזה:
- קביעה משותפת של מטרות ויעדים.
- הסכם על עקרונות ודרכי עבודה.
- בחינת היבטים טכניים - ארגוניים.
לשם המחשה מפורטים מרכיבי חוזה בין מנחה למנהל בית ספר קהילתי.
אבחון
בפרק זה שלושה מרכיבים: ממדי אבחון (ממד רעיוני, ממדי ביצוע מדיניות), דוגמאות לאבחון על פי מסמכים כתובים ( מצע בית ספרי, פרוטוקול של ישיבה) ושיחות (עם מנהל בית ספר, עם הורה ), דוגמה לשיחת הנחיה - דוגמה לתהליך משתף של מנחה ומונחה שיש בה אבחון בעיה, בחירת פתרון רצוי ובחינת דרכים ליישומו.
תכנון מהלך הנחיה
בפרק זה שני מרכיבים:
- תכנון רב שנתי בהנחיית בית ספר קהילתי - מוצגת דוגמה לתכנון כגון זה , תוך הדגשת העיקרון כי כל בית ספר קהילתי מפתח דגם ייחודי לו ותכנית רב שנתית ייחודית.
- השתלמויות וחשיבותן: סקירת מערך ההשתלמויות בנושא בית ספר קהילתי, המתקיימות במינהל חברה ונוער.
קווים מנחים לתכנון השתלמות.
משוב והערכה
פרק זה דן בעקרונות משוב ועקרונות הערכה, יישומם בעבודת ההנחיה ובפעילות בתי הספר הקהילתיים.