זה שנים שמינהל חברה ונוער פועל לחיזוק הכרת הארץ ואהבת המולדת בקרב התלמידים ובני הנוער ולהגברת תחושת ההשתייכות והזיקה למורשת תרבות ישראל. מסע ישראלי מהווה את שיאו של התהליך החינוכי-ערכי בפעילויות המכוונות לכך. מסע ישראלי הינה תוכנית חדשנית הנושאת חזון ואופק חינוכי לחברה הישראלית. המסע נועד לחזק את זהותו האישית, היהודית והציונית של התלמיד ולחברו לעצמו, למעגלים שונים בחברה ובקהילה, לעמו, לארצו ולמדינת ישראל.
כדי להשיג זאת משלב המסע בין תהליך מתמשך במסגרת בית הספר לבין פעילות בלתי שגרתית אשר תוציא את התלמיד משגרת יומו, תוביל אותו לחוויות רבות ומגוונות ותזמן לו התבוננות פנימית לתוך עצמו, תוך בירור מקומו ביחס למעגלים שבהם מתנהלים חייו.
התוכנית תתקיים במסגרת בית-הספר, והיא תשתף מלבד תלמידים גם מורים מקצועיים, מחנכים והורים רבים, זאת בתהליך ממושך ועמוק ככל האפשר, שיפיק מהמסע את מלוא התועלת החינוכית הגלומה בו.
מסע ישראלי שונה בקנה המידה הרחב שלו מכל פעולה שהתקיימה אי פעם במערכת החינוך, הודות ליסודות הבאים:
הפעולה אינטנסיבית, ממושכת ודורשת מאמץ ניכר מכל משתתפים המסע.
התלמידים הנם פעילים לכל אורך המסע. לכל תלמיד – תפקיד.
התלמידים יפיקו הנאה רבה מהמסע.
התהליך, הן במישור האישי והן במישור הקבוצתי, הנו דינמי לאורך כל המסע – עניין מהותי לעצם החוויה.
גיבוש ועיצוב זהותו האישית, הציונית והיהודית של התלמיד הם ציר מרכזי במסע.
צפויה למידה רבה ומשמעותית.
המסע בנוי כרצף של חוויות, בעקבות כל חוויה ייערך מפגש רפלקסיה בקבוצות קטנות. סך כל החוויות ומפגשי הרפלקסיה יוצרים את התהליך החינוכי של המסע.
התהליך החינוכי של המסע יתפתח על פני שלושה צירים מקבילים
"ציר מעגלי ההתייחסות" המתחיל בפרט ועובר לקבוצה, לחברה, לארץ-ישראל, למדינת ישראל ולעם ישראל.
"ציר הכרת הארץ" שתחילתו באזור מרוחק ממקום מגורי התלמידים וסופו בירושלים.
"ציר מכלול הנופאדם" שתחילתו במסגרת נודדת במרחבי טבע ונוף וסופו במרחב המיושב.
התוכנית הכללית
מטרת העל
מטרת העל היא חיזוק תחושת השייכות והאהבה לעם ישראל, לארץ ישראל ולמדינת ישראל תוך העמקת הזהות היהודית, הציונית והישראלית בקרב בני הנוער במדינת ישראל.
המטרות הכלליות
בירור, בחינה מחודשת וחיזוק הזהות האישית, היהודית והציונית.
הגברת תחושת המחויבות והשייכות לעם היהודי, לארץ ישראל ולמדינת ישראל.
עידוד התלמיד למעורבות חברתית בחיי הקהילה ובמדינת ישראל.
העמקת ההיכרות בין התלמיד לארצו, לתרבות היהודית ולחברה הישראלית.
התכנים
המעגל האישי: התלמיד, סגולותיו ושאיפותיו.
המעגל החברתי: התלמיד בקבוצתו ובקהילתו.
המעגל הלאומי: התלמיד ביחס לעם-ישראל, לארץ-ישראל ולמדינת ישראל.
השיטה הכללית
השיטה הכללית מבוססת על מסע של בני נוער ישראלים בנופי הארץ ותכניה תוך בירור ערכי, רעיוני וחווייתי של זהותם האישית, היהודית והציונית. המסע יהווה חלק מתוכנית הלימודים בבית-הספר, וישתרע לפחות על פי כחודש וחצי, כשהוא בנוי משלושה חלקים:
הכנה למסע שתימשך לפחות כחודש בבית הספר.
מסע בשטח בן שישה ימים רצופים, שיהווה את שיאו של התהליך החינוכי.
סיכום המסע שיימשך לפחות כשבועיים לאחר המסע וייערך בבית הספר.
קהל היעד: תלמידי כיתות י"א בשכבות שלמות (לאחר פסח יוכלו להשתתף גם תלמידי כיתות י')
המתווה הרעיוני
המעגל האישי
במהלך גיל הנעורים התלמיד עסוק בהיבטים שונים של גיבוש אישיותו וזהותו. אחת ממטרות המסע היא לסייע לו בכך על ידי יצירת מפגש קרוב עם עצמו במגוון מצבים חדשים ולא מוכרים. בכך יתאפשר לו להיפתח אל עצמו, לברר, לבחון ולהתמודד עם נושאים הנוגעים במציאות חייו ועם שאלות כגון: מי אני? מהן סגולותיי? מהן מגבלותיי? מהן שאיפותיי בחיים" במה אני עסוק ביומיום? האם עיסוקיי היומיומיים מקדמים אותי למימוש עצמי? ועוד.
הפעילויות במעגל זה תתקיימנה בעיקר בחלקו הראשון של המסע על פי שני שיקולים מרכזיים:
תכלית העיסוק במעגלים הרחבים יותר בהמשך אינה ביטוח אישיותו ועצמיותו של התלמיד, אדרבא, בכך הוא מתחבר למעגלים שבהם מתנהלים חייו.
ציר ההתפתחות הטבעי הוא מן המעגל הקרוב והמוחשי לתלמיד לעבר המעגלים המרוחקים מתודעתו.
מטרות אופרטיביות
התלמיד יזהה את סגולותיו הייחודיות, יתרונותיו ומגבלותיו.
התלמיד יברר את שאיפותיו העתידיות.
התלמיד יבחן את ההתאמה בין עיסוקיו היומיומיים לבין העשייה למימוש שאיפותיו.
התלמיד יזכה להעצמה אישית מוחשית כתוצאה מהפעילות במסע.
התכנים
חומרי הגלם לדיונים במעגל זה יהיו דברי התלמידים עצמם ביחס לחוויה שיעברו בשלב זה של המסע.
השיטות
מסע נודד בתנאי שדה ובניתוק מאורבאניות וטכנולוגיה, תוך התמזגות עם הטבע והאישיות העצמית.
כל תלמיד יבחר לעצמו משימה במסע. בחירת המשימה, הכנתה וביצועה יאפשרו לו להביע רחשי לב ולהביא לידי ביטוי את סגולותיו.
חלק מהמסע יתקיים בתנאי שטח לא שגרתיים, אשר יובילו את התלמיד לגלות בעצמו צדדים בלתי מוכרים לו.
במהלך המסע ישולבו פעילויות מוגדרות, המזמנות לתלמיד התמודדות עם מגוון אתגרים אשר יאפשרו לו לזהות את עוצמותיו ומגבלותיו.
מעגל החברה
חלק מהותי בחיי הנוער הנו המעגל החברתי.במסגרת מעגל החברה קיימים מספר תתי-מעגלים, שבהם מתרחשים יחסי גומלין בין התלמיד לאנשים אחרים בהקשרים שונים וברמות אינטנסיביות שונות. מבין מעגלים אלה ניתן לציין את קבוצת החברים המצומצמת, את הכיתה כקבוצה חברתית, את השכבה ובית-הספר כקהילה יומיומית ואת השכונה או היישוב כקהילה עוטפת.
במסגרת מעגל זה תתרחש דינמיקה קבוצתית, שתפגיש את התלמיד עם נושאים הקשורים במעורבותו החברתית כנער בסביבה נתונה ותחזק את מיומנויותיו החברתיות. חלק מן השאלות שבהן נעסוק במעגל זה הן: מה משמעותה של החברה עבורי? עד כמה אני מוכן לגלות אכפתיות, אמפתיה ומעורבות במתרחש סביבי? האם הנתינה לאחר היא חלק משמעותי מאורח חיי?
מסגרת המסע תנסה להבהיר לתלמיד כי השותפות במעגלי החברה השונים מעניקה לו רווחים מחד, אך גם מחייבת אותו לתרומה מאידך. איכות החברה ורמת תפקודה מושפעות באופן ישיר ממאזן הנתינה-קבלה של חברי הקבוצה.
הזיקה בין המעגל האישי לבין המעגל החברתי תבהיר, כי התרומה היעילה ביותר לחברה היא זו המתבססת על סגולותיו הייחודיות של הפרט. ממילא יש לראות בעשייה החברתית כר נרחב למימוש עצמי.
במסגרת המסע תתקיימנה פעילויות מגוונות, שתכליתן פיתוח מיומנות חברתית, מנהיגות, שיתוף פעולה ועזרה הדדית. העיסוק במעגל החברה יתקיים בעיקר במחצית הראשונה של המסע. בכך ייווצר רצף בין המעגלים, מהאישי ועד ללאומי.
מטרות אופרטיביות
התלמיד יגדיר את מעגלי החברה שלו.
התלמיד ינמק את רעיון המעורבות החברתית.
התלמיד יגדיר את מאזן הקבלה-נתינה שלו באחד ממעגלי החברה.
התלמיד יפתח מיומנויות חברתיות.
הכיתה תתגבש מבחינה חברתית.
התלמיד יכיר בחשיבות תרומתו לקהילתו.
התכנים
במעגל זה מקור התכנים יהיה בהתרחשויות החברתיות ובהתייחסות התלמידים אליהן במסגרת הדינמיקה הקבוצתית.
השיטות
ביצוע משימות אתגר קבוצתיות.
ביצוע פעילות קבוצתית בתנאי שדה קשים.
פעילויות חברתיות מגוונות.
התנסות חווייתית בהיכרות עם קהילה ועשייה למענה.
חשיפת התלמיד לפרויקטים חברתיים קהילתיים.
מעגל הלאום
הקמת מדינת ישראל כמדינת העם היהודי בארץ-ישראל חידשה את הקשר ההיסטורי מימי התנ"ך בין עם-ישראל לארצו. מעגל הלאום בנוי משלושה רבדים: ארץ-ישראל, עם-ישראל ומדינת ישראל. כל אחד מאלה הנו מעגל בפני עצמו, אך בכוונתנו להדגיש את הקשרים ההדוקים ואת יחסי הגומלין ביניהם. ההשקפה העומדת בבסיס מגמה זו היא שעם-ישראל, מורשתו ההיסטורית ותרבותו נמצאים בזיקה לתבנית נוף ארץ-ישראל, וכי מדינת ישראל נוסדה דווקא בארץ-ישראל בשל הזיקה ההיסטורית והתרבותית המהותית של העם לארץ.
להמחשת הקשר ארץ-עם-מדינה ינוע המסע לאורכה של ארץ-ישראל תוך היכרות עם אירועים מרכזיים ונקודות מפנה בתולדות העם – החל מימי התנ"ך ועד למפעל הציוני – ותוך חיבור בין העבר להווה של מדינת ישראל כפי שמכיר אותה התלמיד כיום. חיבורו של התלמיד למעגל הלאום יאפשר לו לבחון את השתייכותו לעם היהודי ואת מהות זהותו היהודית כחלק בלתי-נפרד מרצף הדורות ההיסטורי. המסע במעגל זה יעסוק במספר נושאים ושאלות, כגון: מהי תכלית קיומי/מגוריי בארץ-ישראל? מהי זכותו של העם היהודי על ארצו? עד כמה חשובה מעורבותי כתלמיד החי במדינת ישראל? מהי חשיבות צביונה היהודי של מדינת ישראל כיום? מהו הרקע והקשר להתפתחותה של התרבות היהודית בארץ-ישראל דווקא?
שיאו של המסע בירושלים, בירת העם היהודי ומדינת ישראל לאורך רצף הדורות היהודי. בירושלים יחווה התלמיד את השבת כמרכיב מרכזי בתרבות היהודית.
מעגל הלאום שונה מקודמיו בשני היבטים
הפעילות במעגלים האישי והחברתי מבוססת על חוויות וידע קודמים. לעומת זאת, במעגל הלאום נדרשים תשומת לב, זמן ומאמצים להקניית ידע הכרחי כבסיס להפקת חוויות, על מנת לאפשר בירור אישי והגדרת תחושות ביחס לרובדי הלאום השונים.
הפעילות במעגלי הפרט והחברה ניתנת ליישום בכל מקום; ואילו במעגל הלאום נדרש תכנון מדוקדק של מסלול המסע והצמדתו לאתרים שיעמדו במרכזו. לפיכך מעגל זה יכתיב את ההתנהלות הגיאוגרפית בחלקו השני של המסע.
המטרות
התלמיד יבחן ויברר את זהותו היהודית והציונית.
התלמיד יבחן את חשיבות קיומה של מדינת ישראל לקיומו של העם היהודי.
התלמיד יברר את הזיקה שבין עם-ישראל לארץ-ישראל.
הגברת מודעות התלמיד לעשייה ציונית עכשווית.
הגברת תחושת השייכות של התלמיד לעם היהודי.
התכנים
פרקי תנ"ך במגוון הקשרים לעם, לארץ ולזיקה שביניהם.
פרקים מתולדות העם בארץ.
פרקים מתולדות הציונות: התיישבות, עלייה וביטחון.
סוגיות אקטואליות מחיי מדינת ישראל, כגון חברה וסביבה.
השיטות
סיור באזורים ואתרים מרשימים.
פעילויות הדמיה חווייתיות של אירועים מתולדות העם בארץ, באתרי התרחשותם.
שימוש בתנ"ך במגוון הקשרים לעם, לארץ ולזיקה שביניהם.
מפגש עם אתרים ודמויות מתחומי העשייה הציונית.
קיום חוויית שבת ודיון אודותיה.
שיחות ודיונים.
טקסים.
התהליך החינוכי של המסע הישראלי
הגישה החינוכית הכללית
בדרך כלל קיימת בתהליך עיצוב הזהות העצמית חשיבות לשלב ה"משבר" – שלב שבו אין דבר מובן מאליו אלא מתעוררים ספקות, ובתהליך ההתמודדות אתם נוצרת מחויבות למרכיבי הזהות.
לאור זאת הושתתה הגישה החינוכית של המסע על הצבת רעיונות בפני התלמידים וקיום בירור מול רעיונות אלה – בירור שישתלב בתהליכי גיבוש הזהות הנדונים כאן.
התהליך החינוכי של מסע ישראלי "מבראשית" בנוי כסדרת חוליות השזורות זו בזו כשרשרת, שבה לכל אחת תפקיד מוגדר, ויחד עם זאת כל אחת מהן מחוברת לחוליות אחרות במסכת של קשרים על רצף המסע.
כל אחת מהחוליות מוצבת במרחב גיאוגרפי ובאתרים מוגדרים ומתפרסת על זמן מוגדר בתוך המסע – בין חצי יום ליממה.
כל אחת מחוליות התהליך החינוכי בנויה מסדרה של חוויות. בעקבותיהן באה "יחידת עיבוד" שתכליתה לחדד את המסר ערכי.