מש"צים - מי אנחנו?
הכרת הארץ ואהבת המולדת היא מטרתם המרכזית של פעילויות השל"ח וידיה"א בקרב בני הנוער. אהבה למולדת מספקת לבני הנוער את הכוח לעשייה והגשמה.
מדריכי השל"ח הצעירים, המש"צים, מהווים את אחד מעמודי התווך של אותה פעילות ועשייה. מסגרת המש"צים נועדה לגבש שכבה איכותית, משפיעה ומובילה בקרב הנוער. המש"צים (תלמידים מחטיבות הביניים והחטיבה העליונה) פעילים בתוך בית הספר בפעילויות חברתיות שונות- ובשדה במסגרת פעילויות השל"ח.
בפעילות המש"צים למען הכלל יש מן ההנהגה וכרוכים בה אתגר אישי ותרומה אישית, שהרי פעילות זו תורמת להתפתחותם, לגיבוש זהותם ולמימושם העצמי. היא מחזקת את אמונתם בכוחם וביכולתם לפעול ולהצליח בעשייתם, הגורמת להם לסיפוק רב. הפעילות בשדה, באופן מיוחד, מזמנת ליחיד ולקבוצה אתגרים ומצבים התובעים יכולת התמודדות נפשית וגופנית שיש בה כדי לחזק את היחיד ולטפח את החברותא. היא תורמת לעיצוב דמותו של הפרט, ומזמנת מצבים לטיפוח רוח הצוות, שיתוף פעולה, אחריות הדדית ורעות.
הכשרת המש"צים לשלביה השונים והתנסותם בתפקידי מנהיגות, יקנו לבוגרים מודעות, מעורבות, אחריות אישית וציבורית, מסירות ומחויבות ערכית לעמם, ארצם ומולדתם והם יתרמו מחילם לקהילה ולחברה, במסירות נחישות והתמדה, ובכך ישמשו דוגמה ומופת לחבריהם.
חזון המש"צים
- המש"צים במסגרת 'צוות של"ח' יובילו את מכלול התהליכים החינוכיים-ערכיים להכרת הארץ ולאהבת מולדת. בהתנהגותם ישמשו המש"צים דוגמה ומופת אזרחי ויפעלו להעמקת הזהות היהודית-ציונית-הומניסטית ודמוקרטית, לחיזוק תחושת ההשתייכות, להגברת המעורבות והתרומה לחברת בית הספר, לקהילה, לחברה, לארץ ולמדינת ישראל.
- המש"צים (מובילי של"ח צעירים) הם תלמידים אשר בוחרים להצטרף לצוות של"ח, עוברים תהליך הכשרה מתמשך ורואים בהתנדבות הגשמה משמעותית לשירות ותרומה לחברה ולמדינת ישראל.
- התנסות המש"צים בתפקידי מנהיגות והובלה תוצב במוקד תהליך התפתחותם לטיפוח: אחריות, עצמאות, מסירות, מעורבות, מחויבות ערכית ותרומה אישית אשר יקנו משמעות וערך לעשייתם.
דמות המש"צ
בדמות המש"צ ניתן למצוא את התכונות והגורמים המניעים, חלקם או כולם:
- בעל יושרה ואמינות.
- איש שדה וידיעת הארץ - "טיילן".
- מגלה תושייה התמדה ומחויבות.
- בעל יכולת להנהיג ולהוביל אחרים.
- בעל כושר הבעה ועמידה מול קהל.
- בעל יכולת עבודה בצוות.
- יוזם, בעל כושר ניהול, תכנון, ארגון וביצוע.
- חברותי ומקובל על חבריו.
- אזרח מופ"ת: מעורב ואחראי, פעיל, תורם - מתנדב.
- מכבד את מורשתו ושפתו אזרח נאמן למדינת ישראל.
תפקידי המש"צ
תפקידי המש"צ נגזרים מהיותו חבר ב'צוות של"ח' של ביה"ס האמון על הפעילות להכרת הארץ, אהבת המולדת והעשייה החברתית שבאחריות ובפיקוח המורה לשל"ח וידיעת הארץ. לפיכך תפקידי המש"צ יהיו:
- הדרכת עמיתים או צעירים יותר בפעילות השל"ח בבית הספר ובשדה.
- הדרכה, הנחייה וסיוע בהכשרה ובפעילות של "פרחי המש"צים" ומש"צים צעירים ממנו.
- חברות בשכבת הגיל של המש"צים הבוגרים בביה"ס ובהנהגה.
- הובלה והנחייה של קבוצות משימה בפעילות השל"ח בבית הספר ובשדה, בפיקוח והנחייה של מורה של"ח וידיעת הארץ.
- אירגון והכנות לקראת היציאה לשדה ובמהלך פעילות בשדה.
- ביצוע תפקידים בעלי אחריות מיוחדת לאורך המסלול: ניווט, "מאסף", השגחה וסיוע בנקודות קושי כולל היבטי התמצאות ובטיחות, ריכוז התחרות וכד'.
- תכנון אירגון וביצוע פעולות חברתיות ופעילויות הפגה במסגרות הפעלה בשדה ובכתה.
- מעורבות פעילה בהכנת טקסים, אירועים ופעילויות בבית הספר ומחוצה לו.
- מש"צ יפעל בבתי הספר היסודיים ברשות במסגרת פעיליות להכרת הארץ ואהבת המולדת כמו הכרת הישוב שלי ועוד.
- המש"צ ייזום באופן עצמאי ובמסגרת ההנהגה או פעולות תורמות לקהילה לחברה ולסביבה.
- המש"צ הדתי - יסייע בקיום אורח החיים הדתי בפעילויות השדה.
- המש"צ דובר הערבית יוביל בקדמת המנהיגות החברתית קהילתית כפעילים מובילים בחברה בה הם חיים בפרט ובחברה הישראלית בכלל.
תפקידי המש"צ במסגרות השונות
בביה"ס
- מדריכים במסגרות של"ח: גיחה יש"מ מסע.
- מדריכים עמיתים צעירים פרחים ומש"צים.
- מארגנים פעילות חברתית וטקסים.
- מפתחים מערכי פעילות והדרכה.
- חונכים בביה"ס.
בקהילה
- מאתרים צרכים יוזמים מיזמי מענה לצורך.
- מדריכים תלמידי יסודי "ניצני מש"צים".
- בוחנים מיזמים של מש"צים ברשות, מייעצים ומכוונים.
- נרתמים לארגון טקסים ופעילות להכרת הארץ ואהבת מולדת.
- מתנדבים לשיפור ושמירת פני הישוב.
- מסייעים לקשישים ולנזקקים.
- חונכים ביסודי.
בהנהגת המחוז
- מדריכים בקורסים המחוזיים.
- שותפים לבניית תכניות ההדרכה במחוז.
- יוזמים ימי העשרה בתחומי הפעולה המרכזיים: קידום מיומנויות, מנהיגות יזמות וכו'.
- מובילים יוזמות מחוזיות להתנדבות ונטילת אחריות בתומי סביבה, חברה ולאום.
בהנהגה הארצית
- מדריכים בקורסים ארציים.
- שותפים לצוותי חשיבה ארציים.
- יוזמים פעולות ארציות לקידום נושאי הטיולים, הכרת הארץ ואהבת המולדת.
- יוזמים פעולות התנדבות ברמה ארצית.
יעדים בהכשרה
המש"צ:
- יהיה חבר בקבוצת מנהיגות צעירה המובילה פעולות להכרת הארץ ולאהבת המולדת ותרומה לחברה ולמדינה.
- ישפר את הדימוי העצמי שלו, מודעותו וביטחונו העצמי ויכיר טוב יותר את נטיותיו ויכולותיו.
- יכיר באחריותו וביכולתו להוביל שינוי ולהשפיע על סביבתו.
- יפתח רצון להתוודע לכל קבוצות החברה הישראלית, ויכולת ליצור יחסי תקשורת טובים עם סביבתו מתוך הבנה ורגישות לזולת.
- יגבש לעצמו סולם ערכים, על פיו ינהג בעת קבלת הכרעות, ישפר את יכולתו לקבל החלטות בתחום האישי והחברתי, תוך הפעלת שיקול דעת ונשיאה באחריות למימוש החלטותיו.
- יפתח נכונות ויחזק את יכולתו להתמודד עם אתגרים, קשיים וכישלונות, תוך מאבק על הגשמת הערכים במציאות.
- יפתח יכולת להנהיג ונכונות להיות מונהג על פי אמות מידה דמוקרטיות.
- יחדד את מודעותו לצורכי החברה, שבתוכה הוא פועל, ויהיה נכון להיענות להם ולקבל על עצמו תפקידים ומשימות בהתאם לכישוריו יכולתו ונטיותיו, מתוך תחושת חובה אזרחית.
- ירכוש מיומנויות הדרכה וידע בנושאי של"ח וידיעת הארץ ובתרבות חיי השדה.
- יגשים את ייעודו כאזרח מופ"ת במדינת ישראל בהתנדבות לשנת שירות, שירות לאומי ואזרחי ובשירות משמעותי בצה"ל.
התפתחות המש"צ
תהליך הפיתוח המקצועי של המש"צים מתחיל עם גיוסם לקבוצת הפרחים בכתה ח' ומסתיים עם יציאתם לשנת שירות בסוף י"ב. להלן שלבי ההכשרה:
כיתה ח' - הכרות זהות ותיאום ציפיות, מיומנויות בסיס: מנהיגות והובלה, הדרכה והנחייה, יש"מ, מסע, גיחה מחנאות א', קורס הסמכה בסיסי.
כיתה ט' - קידום יוזמות בקהילה וברשות, איתור צרכים, מרעיון למיזם, ניהול מיזם, מחנאות ב', הדרכה והנחייה ב' מנהיגות והובלה ב', קורס הסמכה מתקדם.
כיתה י' - הערכה והכוונה של ניהול וארגון, תרבות חיי שדה, הערכה והכוונה של ניהול וארגון, סיור וניווט, הדרכה והנחייה ג' מנהיגות והובלה ג', קורס הסמכה סיו"ן.
כיתה יא' - התנדבות כאורח חיים, דילמות באימון והנהגה, תרבות חי שדה, שדאות מתקדמת, הדרכה והנחייה ד' מנהיגות והובלה ד', קורס הסמכה השרדות.
כיתה יב' - הכנה לשנת שירות, החיים בקומונה, עבודה בעומס משימות ומיעוט משאבים, קורס הסמכה ש"ש.
מבנה שנת ההכשרה
שנת ההכשרה של המש"צים בנויה ממפגשים סדירים אחת לשבוע בביה"ס וממפגשים מחוזיים/ארציים בפגרות.
בכל ביה"ס יתקיימו ארבעה מסלולי הכשרת מש"צים במקביל תוך שמירה על העיקרון של המש"צים מלמדים מש"צים. על מנת לאפשר למספר רב ככל הניתן של תלמידים לקחת חלק בפעילות בכל מסלול הכשרה יפתחו מספר קבוצות שכל אחת מהן נפגשת ביום אחר של השבוע ומודרכת על ידי כ-4 מש"צים. מורי השל"ח ינחו וילוו את מערך ההכשרה. (ראה דוגמה בטבלת "שיטת משיח" בהמשך).
מש"צים בכיתה ט' ידריכו פרחים בשנת ה"הכרות", מש"צים בכיתה י' ידריכו את שנת "היזמות בביה"ס ובקהילה", מש"צים בכיתה יא' ידריכו את שנת "תרבות חיי שדה" ומש"צים בכיתה יב' ידריכו את שנת ה"התנדבות כאורח חיים".
כיתה ח' - חנוכה 2 ימי כוכב, פסח 3 ימי גיחה, קיץ קורס הסמכה לעבודה בצוות של"ח.
כיתה ט' - סוכות מעגל של"ח, חנוכה 3 ימי כוכב, פסח התמחות בבנייה מחנאית, קיץ יזמות בשל"ח ובקהילה.
כיתה י' - סוכות מעגל של"ח, חנוכה הובלת כוכב ח', פסח הובלת הובלת גיחת הפרחים והכנה לסיו"ן, קיץ הובלת קורס הסמכה וקורס סיו"ן.
כיתה יא' - סוכות מעגל של"ח, חנוכה הובלת כוכב ט', פסח הובלת התמחות המש"צים והכנה למסע השרדות, קיץ הובלת קורס סיו"ן ומסה הישרדות.
כיתה יב' - סוכות מעגל של"ח, חנוכה הובלת הפעילות המחוזית, פסח הובלת הפעילות המחוזית, קיץ קורס ש"ש.
הדרכה בשדה
חומרי עזר והמחשה לפעילות בשדה