המאגר הלאומי לשיעורי חינוך אודות המאגר הלאומי לשיעורי חינוך שיעור חינוך הוא חלק חשוב ממכלול הפעילות החינוכית-חברתית המתקיימת בבית הספר.שיעורי החינוך מאפשרים למחנך הכיתה, כמבוגר המשמעותי, להוביל תהליכים חינוכיים, ערכיים וחברתיים ולהשפיע על האקלים בכיתתו. כל שיעור חינוך הוא הזדמנות לשיח רגשי, לבירור ערכי ולשיח המפתח חשיבה מוסרית.כיתת האם משמשת קבוצת שייכות גם בחטיבה העליונה, ולשיעור החינוך השפעה על התהוות תחושת השייכות של התלמיד לכיתתו ולבית הספר.לפיכך, הכיתה כמסגרת חברתית היא גורם משמעותי בפיתוחו הרגשי, החברתי והערכי של התלמיד, בתחושת המסוגלות שלו ובבניית זהותו האישית, המגדרית, הקבוצתית, התרבותית, האזרחית והלאומית. שיעור חינוך משמש חוליה מרכזית ביצירת רצף חינוכי חברתי בין מגוון הפעילויות החברתיות והתרבותיות המתקיימות בבית הספר.פעילויות כגון: ימי עיון, ימי שיא, שבועות מרוכזים, טקסים, מסיבות, ערבי כיתה, ערבי הורים, סיורים, טיולים שנתיים, הרצאות, בימות דיון ומעגלי שיח, ביקורים במוזיאון ובתיאטרון ועוד. שיעור חינוך מיטבי משלב את התלמידים כשותפים פעילים ומעורבים בתהליכים החינוכיים המתחוללים בכיתתם. בכל יחידת לימוד משולבים כלים טכנולוגיים חדשניים וקלים לשימוש, קיימות אפשרויות בחירה והתאמה של המחנך למאפייני התלמידים וישנו ציר מוביל לכל שכבת גיל בהתאם למאפייני הגיל.כל יחידות הלימוד מותאמות לדמות הלומד במאה ה-21 ומבוססות על ידע, על מיומנויות ועל ערכים ומקושרות לתחומי הדעת (אינטרדיסציפלינריות).יחידות הלימוד מותאמות למגזרים השונים בחברה הישראלית. מטרות שיעורי חינוך לטפח את כיתת האם כקבוצה חברתית ולקיים שיח מכבד ומוגן הנותן מענה לצרכים רגשיים, ערכיים וחברתיים של תלמידים בכיתה.לשמש מסגרת לפיתוח מיומנויות תוך אישיות, בין אישיות וחברתיות ולהכנה להתמודדות במצבי חיים שונים, שגרתיים וסיכוניים, בהווה ובעתיד ולחזק רווחה נפשית.לאפשר לתלמידים להתנסות בתהליכי ניהול עצמי, אישי וקבוצתי, במודעות ובהתבוננות עצמית ועל בסיס דמוקרטי.לשמש מסגרת לדיון ערכי באירועי יומיום בכיתה ובנושאים שעל סדר היום הציבורי.לפתח שיפוט מוסרי, להציב נורמות של התנהגות ראויה, לסייע בגיבוש תפיסת עולם ובבניית סולם ערכי אישי שיחזקו את יכולת התלמידים לקיים תהליכים מושכלים של בחירות בחייהם.להכין את התלמידים לקראת פעילויות חברתיות ותרבותיות, כולל מתן הזדמנויות לפיתוח מיומנויות תכנון ויזמות של התלמידים במסגרת הכיתה או בית הספר.לקיים שיח רפלקטיבי לעיבוד רגשי וערכי של חוויות רגשיות וקוגניטיביות המזדמנות בכיתה, במרחב הבית ספרי ובקהילה ושל ההתנסויות החברתיות והתרבותיות של התלמידים בנוגע לחוויות אלו. עקרונות לבניית תוכנית שנתית שכבתית לשיעורי חינוך שותפות – התוכנית השנתית תיבנה ותיושם בשותפות בין רכז שכבה, רכז חינוך חברתי, יועץ חינוכי, מב"ס, מחנכים, מנחה מועצת תלמידים, רכז מעורבות חברתית, רכז טיולים ונציגות תלמידים והורים בבחירת הדגשים השנתיים ובמעקב אחרי ביצוע התוכנית בהתאם לשכבת הגיל ולמשימה.ספירליות – התוכנית תיבנה בצורה הדרגתית ומתפתחת ובהתאמה לשכבות הגיל השונות.סיגול והתאמה – התוכנית הבית ספרית תיבנה בהתאמה לצרכים מאותרים ולאפיונים של אוכלוסיית התלמידים, לרגישות התרבותית, לחזון בית הספר וליעדי משרד החינוך והרשות המקומית.למידה רגשית חברתית – בכל שיעור תהיה התנסות חווייתית רגשית ויהיו עיבוד ושיח רפלקטיבי המעלים את המודעות הרגשית, החברתית והערכית.שילוב שיעורי החינוך בתהליכים חינוכיים – שיעורי החינוך יתייחסו לתהליכים חינוכיים רחבים יותר, כגון: בתוכנית החינוכית הבית ספרית בחינוך החברתי ובתחומי הדעת, במועדים ייעודיים הקשורים בתוכנית שפ"י, בתוכנית הטיולים, בתוכנית להתפתחות אישית ולמעורבות החברתית, בתהליך להנחלת הערכים המנחים של בית הספר וכדומה.התאמה לציר הזמן – השיעורים יתאימו לתהליך התפתחות הכיתה כקבוצה חברתית ויתייחסו ללוח השנה (חגים, מועדים, ימי לוח).גמישות בהתאם לצורכי המקום והזמן – השיעורים יאפשרו עיסוק באירועים מזדמנים בחיי הכיתה, בית הספר, הקהילה, החברה, המדינה והעולם. יחידות לימוד פנים אל פנים, מקוונות והיברידיות (משולבות) על פי צירים זהות ושייכות בת/בר מצווה בסימן בגרות ועשייה חברתית , יחידה היברידית (משולבת) - מומלץ לכיתות ז'בת/בר מצווה בסימן בגרות ועשייה חברתית , יחידה היברידית משולבת) - מותאם לחמ"ד - מומלץ לכיתות ז'להיות אזרח במדינת ישראל- מומלץ לכיתות י'-יב' מי מכיר את ילדי התפוצות - מומלץ לכיתות ז'-ט'מי אני - ציוני דתי - מותאם לחמ"ד -מומלץ לכיתות י' – יב'המכביה החברתית מעורבות, שותפות ואחריות שותפות ואחדות - יחידת לימוד מקוונת - מומלץ לכיתות ט' - י"אשותפות ואחדות - יחידת לימוד מקוונת - מותאם לחמ"ד - מומלץ לכיתות ט' - יא'שותפות ואחדות - יחידת לימוד מקוונת - مشاركه ووحدة מומלץ לכיתות ט' - י"א- מותאם לחברה הערביתשותפות ואחדות - יחידת לימוד מקוונת - מומלץ לכיתות ט' - י"א- מותאם לחברה הדרוזיתאחריות חברתית בצל משבר כלכלי - מומלץ לכיתות: י'- יב'. יחידת לימוד מקוונת. אחריות חברתית בצל משבר כלכלי - מומלץ לכיתות: י'- יב'. יחידת לימוד מקוונת- מותאם לחברה הדרוזיתמסטריאוטיפים וגזענות לשותפות ואחדות - מומלץ לכיתות: ט'- יא'. יחידת לימוד מקוונת.מסטריאוטיפים וגזענות לשותפות ואחדות - מותאם לחמ"ד, מומלץ לכיתות ט' - יא'. יחידת לימוד מקוונת.من الـمُـقـَـوْلــَـبـات والـعـنـصـريـّـة إلى الشراكة والوحدة- מסטריאוטיפים וגזענות לשותפות ואחדותמסטריאוטיפים וגזענות לשותפות ואחדות - מומלץ לכיתות: ט'- יא'. יחידת לימוד מקוונת- מותאם לחברה הדרוזיתבדידות כתופעה חברתית - "לא טוב היות האדם לבדו"- מומלץ לכיתות ז'- ט'בדידות כתופעה חברתית - "לא טוב היות האדם לבדו"- מומלץ לכיתות ז'- ט'- מותאם לחברה הדרוזיתערבות הדדית בראי "לא תעמוד על דם רעך"-מומלץ לכיתות יא'- יב' ערבות הדדית ברשת מומלץ לכיתות י'-יב' ערבות הדדית ברשת – מותאם לחמ"ד מומלץ לכיתות י'-יב'מה קורה פה?! – אלימות- לא בבית ספרנו הכיתה כקבוצה חברתית הקבוצה ואני - מומלץ לכיתות ז'- ט'הקבוצה ואני - יחידת לימוד מקוונת - מומלץ לכיתות ז'- ט'הקבוצה ואני - أنــا والمـجمــوعـــة -מומלץ לכיתות ז'- ט'- מותאם לחברה הערבית הקבוצה ואני – מותאם לחמ"ד מומלץ לכיתות ז'- ט'הקבוצה ואני - יחידת לימוד מקוונת - מותאם לחמ"ד מומלץ לכיתות ז'- ט'יוצאים לדרך חדשה - מומלץ לכיתות ז' ו-י' (מעבר לחט"ב ולחט"ע)יוצאים לדרך חדשה – יחידת לימוד מקוונת - מומלץ לכיתות ז' ו-י' (מעבר לחט"ב ולחט"ע)יוצאים לדרך חדשה - מומלץ לכיתות י', מעבר לחטיבה העליונה - מתואם חמ"דיוצאים לדרך חדשה - ننطلق نحو طريق جديدة - מומלץ לכיתות ז' ו-י' (מעבר לחט"ב ולחט"ע)- מותאם לחברה הערבית מחויבות למדינת ישראל גדנ"ע - מומלץ לכיתות יא' הלומי קרב אורח חיים דמוקרטי מועצת תלמידים בית ספרית - יחידת לימוד היברידית - מומלץ לכיתות ז'-ט'مجلس الطلاب المدرسيّ كأداة لتطبيق الديموقراطيّة- وحدة مدمجة- هجينة מועצת תלמידים בית- ספרית- יחידת לימוד היברידיתמועצת תלמידים בית ספרית - יחידת לימוד היברידית - מומלץ לכיתות ז'-ט'- מותאם לחברה הדרוזית מנהיגות מעשה המנהיגות כמזמן משמעות - מומלץ לכיתות ז'- י'מעשה מנהיגות כמזמן משמעות - חמ"ד, מומלץ לכיתות ז' - יב'מעשה המנהיגות כמזמן משמעות وحدة تعليميه لدروس التربية - מומלץ לכיתות ז'- י'- מותאם לחברה הערביתפנאי משמעותי כמזמן התפתחות אישית וחברתית - מומלץ לכיתות ז'- ט' פנאי משמעותי כמזמן התפתחות אישית וחברתית – מותאם לחמ"ד מומלץ לכיתות ז'- ט'פנאי משמעותי כמזמן התפתחות אישית وقت فراغ لدعم التطور الشحصي - מומלץ לכיתות ז' - ט'- מותאם לחברה הערבית לקראת בגרות בעולם משתנה תמונת עתיד, מומלץ לכיתות י'- יב'תמונת עתיד, חמ"ד - מומלץ לכיתות י' - יב'מקושי להזדמנות – יחידת לימוד מקוונת - מומלץ לכיתות י'-יב'מקושי להזדמנות - מותאם לחמ"ד, מומלץ לכיתות י' -יב'. יחידת לימוד מקוונת.מקושי להזדמנות – יחידת לימוד מקוונת من الضيق الى الفرج - מומלץ לכיתות י'-יב'- מותאם לחברה הערביתמקושי להזדמנות – יחידת לימוד מקוונת - מומלץ לכיתות י'-יב'- מותאם לחברה הדרוזית יחידות לימוד לתוכנית: התפתחות אישית ומעורבות חברתית יחידות הלימוד מערכי שיעור לפתיחת התכנית מערכי שיעור לפתיחת התכנית - חמ"דמערכי שיעור לקראת התנסותהכנה לקראת ההתנסות המעשית בקהילה במסגרת התכנית, מותאם חמ"ד - מומלץ לכיתות י' לקראת התנסות במעורבות חברתית تحضير للاستعداد للتجربة العملية في المجتمع من خلال المشروع מערכי שיעור ליווי ההתנסותליווי ההתנסות המעשית בקהילה במסגרת התכנית – מותאם חמ"ד , מומלץ לכיתות י'وحدةدروس للصف العاشر لافتتاحية برنامج التداخل الاجتماعي יחידת מעורבות כיתה ימערך שיעור במעורבות החברתית לסיכום שנת ההתנסות המעשית בכיתה י