חזון
חושבים רחוק – מביטים אל האופק
אגף תכנים שואף שכל בעלי התפקידים בחינוך החברתי-ערכי במדינת ישראל יעברו תהליכי פיתוח הון אנושי איכותיים, רלוונטיים ומעצימים ברמה אישית וברמה מקצועית כדי שישמשו קהילה פרופסיונלית בתחומי החינוך החברתי-ערכי.
ייעוד
פיתוח הון אנושי בתחום החינוך החברתי-ערכי באמצעות הכשרות והשתלמויות, באמצעות קידום ידע בתחום, באמצעות פיתוח תוכן ובאמצעות ליווי מקצועי ואישי.
ביסוס מינהל חברה ונוער כארגון מקצועי, לומד, מתעדכן ויוזם להעצמת כל בעלי התפקידים הקשורים למינהל חברה ונוער, משרד החינוך.
פיתוח תפיסות חינוכיות חברתיות ותוכניות חברתיות ערכיות לכלל בני הנוער (ז'-י"ב).
קידום מחקר והוראה בנוגע לחינוך החברתי-קהילתי-ערכי במוסדות האקדמיים אגב מתן מענה לצורכי השדה.
מטרות האגף
- פיתוח מקצועי של בעלי תפקידים במינהל חברה ונוער
- פיתוח תכנים ותוכניות בנושאים חברתיים-ערכיים
- קידום תרבות של תכנון וחשיבה אסטרטגית במינהל חברה ונוער
- מיצוב החינוך החברתי ערכי הבית ספרי כפרופסיה
- פיתוח מרחבים פדגוגיים כמרחבי למידה חדשניים המשקפים את תפיסת הפדגוגיה החברתית במחצית השנייה של המאה ה-21
- שילוב כלים מתוקשבים בתוכניות החינוכיות, בפיתוח המקצועי ובשגרת עבודת המינהל
התמחות ואחריות
האגף מתמחה בפיתוח הון אנושי באמצעות פיתוח מקצועי ואישי ובאמצעות פיתוח תכנים ותוכניות חברתיות ערכיות. בנוסף, אחראי האגף לליווי אסטרטגי ולביסוס הידע המקצועי בתחום החברתי ועקרונות החינוך הבלתי פורמלי בשילוב בין אקדמיה ושדה.
פיתוח מקצועי
האגף מתכנן ומיישם מערכי פיתוח מקצועי להכשרה ולהשתלמות של בעלי תפקידים בתחומי החינוך החברתי-ערכי:
- הכשרות לבעלי תפקידים בחינוך החברתי-ערכי
- השתלמויות להתפתחות מקצועית במהלך תפקיד
- כנסים, ימי עיון ומפגשי עבודה לצוותי מינהל ח"ן, לאגפי המשרד, למשרד להשכלה גבוהה ומשלימה ולגורמי חוץ מהתחום
- אקדמיזציה של בעלי תפקידים מהחינוך החברתי ערכי
- פורומים אקדמיים – ביסוס ידע ומחקר לקידום עקרונות הפדגוגיה החברתית
- ליווי אישי ומקצועי לבעלי תפקידים במינהל חברה ונוער
פיתוח תכנים ותוכניות
האגף יוזם ומקדם תכנים ותוכניות בתחומי החינוך החברתי-קהילתי-ערכי, המיועדים לכלל התלמידים ובני הנוער (ז'-י"ב).
- תכנים חברתיים: יחידות תוכן למאגר הלאומי של שיעורי חברה, ערכות דיגיטליות, פרקטיקות הוראה, תפיסת הפדגוגיה החברתית, נושאים אקטואליים שעל סדר היום הציבורי, תוכניות הכשרה ועוד.
- תוכניות מטה ארציות: הערך השנתי המוביל, מעורבות חברתית, עתודות לישראל, מרחבי פעילות חוץ בית ספרית בתקופת הקורונה ועוד.
- מסמכי מדיניות: חוזרי מנכ"ל בתחום החינוך החברתי.
- תכנים מותאמים: עיבוד מערכים בהלימה לצורכי המגזרים השונים (חברה ערבית, חמ"ד, חברה חרדית, חברה דרוזית), חינוך מיוחד, למידה משולבת ולמידה מרחוק.
ליווי אסטרטגי
האגף מוביל תהליך חשיבה מאורגן, שיטתי ומתמשך במטרה לפתח כיווני פעולה אסטרטגיים רלוונטיים באמצעות:
• איסוף מידע וניהול ידע ונתונים שבתחומי האחריות של מינהל ח"ן, דוגמת תוכנית חומש, מצגות סטטוס.
• תהליכי מדידה והערכה לתכנים, לתוכניות ולפיתוח המקצועי.
• כתיבת תוכניות עבודה שנתיות (מטה ומחוז).
תפיסה חינוכית ודרך פעולה
האגף פועל ברוח התפיסה הפדגוגית של למידה חברתית, המשלבת בין ממד התנסותי חווייתי, ממד קוגניטיבי של תכנים וידע וממד התנהגותי-יישומי בחיי היומיום.
מרכזי ההדרכה הם הזרוע הביצועית של האגף. המה"דים מכשירים את בעלי התפקידים בתחומים החברתיים-ערכיים לעבודתם בשדה.
לאגף 18 מרכזי הדרכה בכל הארץ: במטה, במחוזות ובמגזרים השונים: ארבעה מה"דים במטה, שישה מה"דים במחוזות, ארבעה מה"דים ייעודיים: הכנה לצה"ל, של"ח וידיעת הארץ המסע לפולין, הנחלת זיכרון השואה, וארבעה מה"דים מגזריים: חמ"ד, דרוזי, ערבי, חרדי.
מרכזי הדרכה
מרכזי ההדרכה מתמחים בפיתוח הון אנושי בתחומים אלו:
• בעלי תפקידים בתחומי החינוך החברתי ושל"ח בבתי הספר
• מנהיגויות תלמידים ונוער
• בעלי תפקידים במסגרות החינוך הבלתי פורמלי, בשיתוף המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה
מאפיינים ייחודיים
1. מרכזי ההדרכה מתמחים בתחומי החינוך החברתי-ערכי.
2. מרכזי ההדרכה מכשירים ומפתחים בעלי תפקידים ועובדי הוראה בחינוך החברתי-ערכי.
3. מרכזי הדרכה מכשירים תלמידים המשתתפים בתוכניות מנהיגות.
4. מרכזי ההדרכה מפתחים ומיישמים תכנים ותוכניות בנושאים חברתיים-ערכיים.
5. מרכזי ההדרכה הם גופי מטה שמקדמים תהליכים אסטרטגיים: ריכוז נתונים וניתוחם, תוכניות עבודה ועוד.
6. מרכזי ההדרכה שייכים למשרד החינוך ואינם כפופים לרשויות המקומיות.
7. מרכזי ההדרכה פועלים על פי מחוזות ומגזרים ובנושאי רוחב ארציים ומשמשים מקום מפגש להעשרה הדדית בין מגזרים שונים בחברה הישראלית.
8. מרכזי ההדרכה פתוחים במהלך כל השנה, כולל חופשת הקיץ.
מרכזי הדרכה כמרכזי למידה
מרכזי ההדרכה אחראים ללמידה הארגונית בהיבטים שונים:
• למידה מקצועית – תוכן ומיומנויות
• למידה אישית – העצמה אישית
• למידה קהילתית – קהילות מעשה
• למידה אגב מדידה והערכה
• למידה בסביבות למידה מפתחות
מטה האגף
מטה אגף תכנים, תוכניות, הכשרה והשתלמויות, בניהול מנהלת אגף ושתי מפקחות, פועל באמצעות ארבעה מרכזי הדרכה במטה לקידום תהליכים ארציים (על פי נושאים). ארבעת מרכזי ההדרכה הם: מרכז הדרכה להכשרות והשתלמויות – "סמינר שיין"; מרכז הדרכה ארצי-חברתי; מרכז הדרכה ארצי למנהיגות חינוכית ומרכז הדרכה ארצי טכנולוגי-פדגוגי-חברתי.