השנים הראשונות בהתפתחות ילדים הן בעלות משמעות והשפעה על עיצוב ועל גיבוש אישיותם בהמשך חייהם.
גן-הילדים מהווה מסגרת חינוכית לילדים בגילאים 3 - 6 בעלת מרחב התפתחות משמעותי, העונה לצורכי ילדים בגיל הרך - תחילת הדרך במערכת החינוך הציבורי, ומהווה חלק בלתי נפרד ממנה. חשוב שחוויה ראשונית זו תהיה חוויה מקדמת עבור הילד ומשפחתו, שתבסס אמון ותחושת ביטחון שילוו אותם החל מגן-הילדים בהווה ובמשך שהותם במסגרות הבית-ספריות בעתיד.
במהלך השהות בגן נחשפים כל ילד וילדה לחברת בני גילם ויוצרים אינטראקציות חברתיות מסוגים שונים. הם לומדים חוקים חברתיים ומפנימים נורמות התנהגותיות מקובלות, מתפתחת אצלם מודעות רגשית ואמפתיה, ערכי מוסר וצדק חברתי.
בהתנסויות השונות שמזמנת להם המסגרת החינוכית הם רוכשים ידע עולם, ובסקרנותם הטבעית חוקרים, פותרים בעיות ומפתחים את יכולותיהם בכל התחומים.
הילדים בגן חווים חוויות משחק על כל צורותיו: משחק סימבולי, סוציו-דרמטי ומשחקים הבנויים על כללים מובנים. הילדים בגן מתנסים בהבעה יצירתית מגוונת, מרחבי הגן מזמנים להם התנסויות תנועתיות, המבססות את ביטחונם ומגבירות את תחושת השליטה שלהם במרחב.
אישיותו של כל פרט, על הייחודיות שבו, מתגבשת בדגש על אינדיבידואליות מחד-גיסא ועל תחושת שייכות מאידך-גיסא.
הצוות החינוכי בגן פועל בתפיסה מערכתית, המתייחסת לקבוצת הילדים, להוריהם, למשפחותיהם ולאפיוני הקהילה שאליה הם משתייכים.
הצוות מקדם תהליכי חקר ולמידה של ילדים ומרחיב את עולמם באמצעות פעילויות מכוונות ובהתייחסות לחוויות מזדמנות. נושאים ותכנים שונים מועלים ונלמדים בדרכים מגוונות, כמו גם תכניות הליבה של הגן בהתאמה לגיל הילדים, להתפתחותם ולנטיות ליבם.
קבצים להרחבה
עשייה חינוכית בגן הילדים - קווים מנחים לצוות החינוכי
العمل في رياض الأطفال الخطوط الموجّهة للطّاقم التّربوي
Preschool Educational Practice- Guidelines for Preschool Teachers
תוכן החוברת
- תהליכים התפתחותיים של ילדים בגיל הגן
- אקלים גן מיטבי
- צוות הגן
- ארגון וניהול הגן
- תכנון דרכי עבודה, יעדים חינוכיים ותכנית הלימודים בגן
- התוכן בגן
- עבודה בקבוצה קטנה
- דרכי פעולה של מחנכות בהתאמה לצורכי למידה של ילדים
- שותפות ההורים בתהליכים החינוכיים בגן
נספחים
- אקלים גן מיטבי
- הצעות לסדר יום
- מטרות אופרטיביות, יעדים והתנהגויות מצופות
- אסטרטגיה להוראה-למידה בקבוצה קטנה