גננת בגן עירוני הגיעה להיוועצות בעקבות
קשיים בהתמודדות עם ילד בגנה.
הילד מגיע בבוקר לגן "ומחפש במי לפגוע".
כל דבר
העומד בדרכו הוא "מזיז" - דוחף, מפיל, בועט וממשיך בדרכו, כשהוא אינו מתייחס לתוצאת
פעולתו.
במפגשים הוא קשוב כאשר הפעילות ממוקדת בגננת. הוא מאוד רוצה להשתתף, יודע
הכל ודורש התייחסות אישית כל הזמן - מצביע אך מתפרץ, יוצא ונכנס מאזור המפגש תוך
כדי דיבור קולני.
כל פנייה אליו מצד הגננת או מצד הסייעת נתקלת בסירוב.
בשעת היצירה
הוא עובר מפעילות לפעילות, בדרך כלל נמצא באזורי המשחק הסוציו-דרמטי.
כל פעילות שלו
אינה נמשכת יותר מעשר דקות.
תוך כדי משחק הוא לוקח מה שנחוץ לו מן הילדים האחרים
והם מפנים לו דרך ואינם מתעמתים אתו פן ייפגעו.
מהלך
ההיוועצות
פגישת ייעוץ ראשונה
בניית תכנית לעיצוב, ואכן
בעקבותיה חל שיפור בהתנהגות הילד.
הגננת התייחסה אליו באופן אישי, תוך זיהוי מצבי
תסכול ועיבודם עם הילד. היא הציבה גבולות ברורים לשם התמודדות עם כלל הקבוצה, תוך
הדגשת נקודות החוזק של הילד. כמו כן הושג שיתוף פעולה עם הוריו.
פגישת
ייעוץ שנייה
לאחר חודש מאז תחילת שנת הלימודים בגן מגיעים הורים ומתלוננים
בפני הגננת על כך שילדיהם נפגעים מאותו ילד.
הם פוגשים אותו בשכונה ורואים את
"התנהגותו הפרועה" גם בחוץ. ההורים דורשים טיפול מיידי בנושא, כלומר את הפסקת
הפגיעה בילדיהם, או לחלופין את הוצאתו מן הגן. הם גם "מתנדבים" לפנות אל הוריו
ולומר להם באילו תנאים יוכל הילד להישאר בגן, ואף מאיימים בפנייה אל הפיקוח ואל
אמצעי התקשורת.
הגננת: מאוד נסערת. בהתמודדות עם התנהגות הילד היא חשה שניתן
להקנות לו מיומנויות חברתיות.
היא מאמינה שבכוחה לשלוט במצב והיא אינה מעונינת
בפנייה אל הוריו בשלב מוקדם כל כך של השנה. אולם היא מאוימת בשל סגנון הפנייה של
ההורים האחרים וחוששת מהתאגדותם לפעולה כנגד הילד. הצורך של הגננת בסיוע התמקד
בעיקר בעמידה מול ההורים.
היועצת: השיחה עם הגננת התמקדה בתחושותיה.
בעקבות
הפגישה החלה הגננת לבחון את מניעי קבוצת ההורים ולנתח את הצרכים שלהם. היא הגיעה
למסקנה שההורים, החרדים לשלום ילדיהם, אלה המגיעים הביתה פגועים, אינם פועלים נגדה,
אלא לטובת ילדיהם.
ובכל זאת, האם ראוי ונכון לאפשר להם לנהוג כפי שהציעו?
דהיינו, לדאוג שהילד יוצא מן הגן?
דרכי הפעולה
- הגננת זיהתה את ההורים המארגנים, זימנה אותם אל הגן ושוחחה אתם על דרך
ההתמודדות שלה עם התנהגות תוקפנית. ממדי ה"פגיעה" של הילד באחרים הועמדו
בפרופורציה. הגננת דיווחה על הדרך, שבה מקבלים הילדים האחרים את התופעה, על יכולת
ההתמודדות שלהם עם התנהגותו ועל רמת שיתוף הפעולה של הוריו. באופן זה נפתח ערוץ
לתקשורת עם ההורים המתלוננים תוך הדגשת היכולת של ילדיהם להתמודד בהצלחה עם מצבי
קונפליקט בגן.
- הגננת שינתה מרכיבים בתכנית העבודה עם הילד.
- הגננת הפנתה את תשומת לב הילדים ליכולתו ולהתקדמותו של הילד, הדגישה את
הצלחותיו, את התקדמותו ואף רתמה את הילדים לעזרתו.
- הגננת יידעה את הורי הילד על דרכי הפעולה שנקטה וקיימה אתם שיחה, ובה תיארה את
המצב לאחר השימוש בתכנית לעיצוב התנהגות. כמו כן הציעה להורים פנייה למרפאת התפתחות
לצורך קבלת סיוע נוסף.
- הגננת ריכזה את צוות העבודה בגן, חזרה על מסגרת הקניית ההרגלים ועל תכנית
הפעולה עם הילד וביקשה את שיתוף הפעולה שלהם.