בעבר הלא-רחוק, ילדים וילדות היו מגיעים מהגן או מבית הספר, אוכלים ארוחת צהריים במהירות כדי לא להפסיד אף רגע ו”יורדים למטה” לשחק עם החברים בחצרות הבתים, בגן הציבורי או ברחוב בשכונה.
בשני העשורים האחרונים, לילדים צעירים יש פחות ופחות הזדמנויות למשחק מחוץ לבית, וחוויות ילדות של מגע ישיר וספונטני בחוץ ובטבע, הולכות ונעלמות. שעות השהות בגן הילדים מתארכות, ולילדים רבים הגן הוא כמעט המקום היחיד שבו הם משחקים במשחק חופשי בחוץ וחווים מפגש ישיר עם הטבע, מה שמציב אתגר חדש בפני הגן.
מטרתנו העיקרית היא להדגיש את חשיבות המשחק החופשי להתפתחות וללמידה של הילדים בגן, להציע עקרונות ודרכי עבודה לעידודו ולהעלות רעיונות לארגון חצר הגן לזימונו.
בחוברת תוכלו למצוא תיאורים של מגוון חצרות בגני ילדים בארץ, כיוונים ליצירת הזדמנויות למשחק החופשי בחצר – הצעות להקמת אזורי משחק שונים המדגישים את המשחק עם חומרים פתוחים, חצר גרוטאות, ארגז חול, ביתן, אוהל, גבעת חול ועוד.
תוכן עניינים
- פתח דבר, דבר מנהל ת ה א ג ף
- על השראה, סביבה ו ג ן י ל ד י ם
- הכול תלוי בגן הילדים? יוצאים מהקירות– נפרדים מהשטיחים
- להחזיר את החצר לגן
- להחזיר את היַלְדות לילדים שלנו!
- משחק? חופשי? בחצר? כן! משחק חופשי בחצר הגן
- חצר ומלואה
- משחק וחוויה בחצר הגן
- סביבה מעודדת תנועה
- חצר הגרוטאות בגן הילדים
- רק חול וחול ?...לשחק בארגז החול
- בנייה מבוץ
- שומרים על ארגז החול
- בטיחות והתפתחות במתקני משחק בגני הילדים
- שווה לשאול
החוברת נכתבה ונערכה באגף לחינוך קדם יסודי, פורסמה אלול תשע"ו, ספטמבר 2016
עורכת מירב תורג'מן