סביבה חינוכית כוללת את שטח הבית (פנים הגן) ואת שטח החוץ (החצר והגינה)*.
פנים הגן
החדר המרכזי ניתן להתאמה מהירה לפעילויות המשתנות, החלל מיועד למטרות שונות: למשחקים, לפעילויות תנועה, לארוחות, לתפילה (בממ"ד) וכד'. חשוב לנצל חלל זה בכל שעות היום.
הציוד כולל רהיטים קלים וניידים, הניתנים לארגון מחדש על פי הצורך, והמתאימים למידות הילד.
ארגון החדר מחייב התייחסות לנוחיות ולאסתטיקה.
קישוט החדר כולל גירויים סלקטיביים ברמה אסתטית גבוהה מתחומים שונים: תמונות אמנות, רהיטים נאים, וילונות וכד'.
אזורי פעילות קבועים
אזורים המשמשים למטרות ספציפיות, ביניהם: אזורים למשחק סוציודרמטי, אזורי יצירה, אזורים ללמידה פעילה. בממ"ד – מרכז לפעילות בנושאי קודש.
לעתים האזורים מופרדים במחיצה ולעתים הם פותחים לחלל החדר.
- אזורי משחק: אזורים מוקצים למשחק חופשי, לבנייה קונסטרוקטיבית או למשחק סוציודרמטי. חלק מן האזורים מוגדרים על פי תוכן: מרפאה, בית משפחה וכד'. אזורים אחרים מתפתחים תוך כדי המשחק של הילד ואינם קשורים למקום.
- אזורי יצירה: מקום קבוע המשמש לפעילות יצירתית בחומרים שונים כמו: חומר, צבע, פסודת וגרוטאות.
- אזורי למידה: מרכזי פעילות קבועים מבחינת מיקום וציוד, המשמשים לעיסוק בנושא מוגדר (טבע ומדע, מחשבים, לשון, מתמטיקה), באופן עצמאי או באופן מונחה. המרכזים מצוידים בחומרים, בכלים, באבזרים ובמשחקים המיועדים לפעילויות בנושא ברמות שונות.
- מרכז לפעילות בנושאי קודש: בגן ממ"ד – מרכז הכולל ארון קודש ואבזרים הקשורים לתפילה, לשבת ולחג, משחקים דידקטיים וחומרי למידה הקשורים בסיפורי התורה ובהלכה.
- מרכז לעיון בספרות ולהאזנה: אזור קבוע, הכולל ספרייה עשירה ומגוונת, מרכז קשב מצויד ואפשרות למציאת תנוחה נוחה: כיסאות, שטיחים וכד'.
- מרכז לתצוגות מתחלפות: אזור קבוע שמוצגות בו תערוכות ותצוגות כגירוי לפעילויות או כסיכום לפעילויות בנושא נלמד.
- אזור אכילה: מקום מוקצה בתוך החדר העיקרי או במטבח, המאפשר קיום של ארוחה משותפת או מזנון בשירות עצמי.
- מקום אחסון: חלל קבוע ונעול לאחסון ציוד קבוע ומתכלה. מגרה אישית של הילד לשמירה על יצירותיו ועל חפציו האישיים.
שטח החצר
חצר הגן צמודה לגן ומהווה חלק בלתי נפרד ממנו. בחצר הגן שטחי פעילות, מתקנים קבועים ומתקנים ניידים, גינה לימודית, גינת נוי ופינת חי.
חצר הגן משמשת לפעילות גופנית חופשית ומונחית, למשחק חופשי קונסטרוקטיבי וסוציודרמטי וללמידה וחקר.
- מתקנים קבועים: מתקנים המעוגנים בחצר כמו ארגז חול, סככות, מכשירים לפעילות גופנית (מתח, סולמת, מגדלון, ביתני משחק וכד').
- מתקנים ניידים: מתקנים ואבזרים ניידים כמו אוהלים, כלי משחק לחול ולמים, המוחזרים לאחסון בתום יום הלימודים.
- גינה לימודית: חלק החצר המיועד לגידול צמחי מאכל ולעיסוק בפעילות חקלאית. הגינה היא גורם מחנך לאהבת האדמה, לפיתוח יחס לצמח ולטיפוח ההתמדה בהתנסות קולקטיבית. הגינה מאפשרת התנסות בתהליכים לחקלאיים וצפייה בשינויי הצמחייה והצמיחה בהתאם לעונות השנה.
- גינת נוי: שטח גינה לגידול צמחיית נוי ולטיפוחה על מנת לפתח את המודעות לשמירת הטבע ולהכרת התרומה של הצמחייה לאסתטיקה של הסביבה.
- פינת החי: פינה נוחה ונגישה בחצר הגן ובה בעלי חיים. האחריות לטיפול, להאכלה ולשמירת הניקיון מוטלת על הילדים המסתייעים במבוגר. הפינה משמשת לפיתוח יכולת ההתייחסות של הילד אל בעלי החיים, הבנת צורכיהם וטיפוח אהבת החי והסובלנות כלפיהם.
- מקום אחסון: מחסן בחצר הגן לאחסון ציוד ומתקנים ניידים.