צעצוע מקולקל משאב להקמת סדנה לתיקון ולהמצאת צעצועים בגן
סדנת הצעצועים משתנה ומתפתחת כל פעם שהילדים מביאים את צעצועיהם האהובים לתיקון.
כיצד מקימים את הפינה? כיצד נאסוף את הצעצועים? האם הילדים ימצאו עניין בחלקים שבורים של צעצועים ויצליחו לתקן את הצעצועים? איך לתפעל אותה בלי נוכחות רציפה של מבוגר?
מה הילדים ירוויחו ממנה, ובכלל, איך משלבים את הפעילות בסדנה עם המרכזים האחרים?
סדנת הצעצועים מזמנת לילדים
-
חווית הצלחה בעת תיקון או המצאה של צעצועים:ההתנסות בתיקון הצעצוע השבור יכולה לתרום להבניית תחושה של מסוגלות ויכולת אישית ולהחזיר לילד ששבר צעצוע את בטחונו
-
ביטוי עצמי ופיתוח היצירתיות: כל ילד וילדה מוזמנים לתקן את הצעצוע שמעניין אותם ומתאים להם, לבחור את הדרך בה רוצים לתקן. שכלול ויצירה של צעצוע מצריכים יצירתיות רבה, יכולת המצאה ושילוב של חלקים מצעצועים שונים
-
פתרון בעיות: בעת התיקון מתעוררות בעיות שונות: מדוע הצעצוע אינו פועל? האם אפשר לתקן? איך נדע לתקן? האם נצליח לתקן? מול השאלות הילדים מציעים מגוון פתרונות ובוחנים דרכים יעילות להתמודדות עם בעיות שמתעוררות
-
שמירה על ערכי חינוך סביבתי: תיקון צעצועים מעודד צמצום צריכה ובנייה עצמית (DIY-Do It Yourself ). ערכים אלו מבטאים חיפוש חלופה לצריכה מוגברת של צעצועים וזריקת צעצועים שהתקלקלו
-
מתן הזדמנות שווה לבנים ולבנות לעסוק בטכנולוגיה לבנות ולתכנן: חשוב לעודד גם בנים וגם בנות להתנסות בתיקון של צעצועים המיועדים לשני המגדרים
-
הכרת חומרים: כשבודקים מה התקלקל בצעצוע וחושבים על דרכים לתקן נחשפים לתכונות ולשימושים של חומרים
-
פיתוח מיומנויות: תיקון צעצועים מזמן פעולות תיקון שונות– תפירת האוזן של הדובי; הדבקה של שני חלקי ביצה; חיבור גמיש של שני מפרקים; סתימת חורים בכדורים שהתפנצ'רו וכד'
-
שימוש בייצוגים: ניתן לצלם צעצועים לפני ואחרי התיקון או להכין שלט המודיע על תחנה לשיפוץ צעצועים בגן; להכין כרטסת עם הוראות לתיקון הצעצוע; לתכנן על הנייר או במחשב צעצועים פרי המצאתם או לדמיין מה יש בתוך הצעצוע לפני שפותחים אותו
-
פיתוח חשיבה מרחבית: מחשבה על מבנה צעצוע שהתקלקל איך הוא נראה מבפנים ומבחוץ, איך החלקים שלו מחוברים מפתחת חשיבה מרחבית.
גילה רובין, מנהלת גן הוורדים בירושלים מתארת הקמה של סדנת צעצועים בגנה
בסדנת הצעצועים הילדים פועלים באופן עצמאי, הם בוחרים מתי, עם מי, לכמה זמן, ולאיזו מטרה הם נכנסים. הם יכולים לשנות את דעתם תוך כדי המשחק, לגלות מטרות אחרות, לזנוח הנחות קודמות ולאמץ חדשות. אין מצליח- יש אני מנסה, אני חוקר- כי זה מעניין אותי עכשיו!
הילדים מאוד נהנים מהסדנא ועסוקים בה ובתוצרים שלהם. הם מתחילים לשאול: "איך זה פועל?" "מה יש בפנים?" "איך אפשר לחבר, להזיז?" הם מתחילים להכתיב לי רשימת קניות: "גילה חסר נייר צבעוני", "צריך מסמרים", "נוסיף מספריים לגזור". הם ערים לסוגי החומרים השונים ורמת השכיחות שלהם בגן: "יש המון פלסטיק ורק קצת עץ.." לאחר שסיימו הם יכולים לשים את המשחק שבנו בארגז הצעצועים לשימוש כל הילדים בגן או לשחק בו בעצמם. כשצעצוע שהורכב בגן נשבר הוא חוזר לסדנא לתיקון.
איך מקימים סדנה לתיקון צעצועים בגן
- ניתן להציג צעצוע שבור ולבקש מהילדים רעיונות מה כדאי לעשות
- נחשוב יחד עם הילדים מה צריך להיות בסדנה כדי שאפשר יהיה לתקן בה צעצועים. אילו חומרים ואילו כלים דרושים לתיקון צעצועים
- נעודד ילדים לתאר, לצייר או לבנות דגם מוקטן של סדנה לתיקון צעצועים כפי שהם מדמיינים אותה
- נאסוף ונארגן את הכלים והחומרים הנדרשים לשיפוץ צעצועים (מספריים, דבק, חוטים, חבלים, ברגים, גלגלים, קפיצים סרטים, צבעים ועוד)
- בעזרת ילדים והורים נקים את המרחב של הסדנה לשיפו-צעצועים
- נציע לילדים להכין שלט המודיע על הסדנה לשיפוץ צעצועים בגן
- נאסוף עם הילדים וההורים צעצועים לשיפוץ
דוגמה
סדנת צעצועים בגן של תמימה זיואלדין בפקיעין, בהדרכתה של ג'ני לוי שעתל
להרחבה
מאמר בעלון דע גן
תיקון ושִכלול צעצועים כהזדמנות לעסוק במדע וטכנולוגיה בגן
הרצאה של ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס במסגרת אקדמיה ברשת
מאמר על
אלתור בצעצועים באתר אינפוגן
סרטון מרחוב סומסום
הטרקטור של אלמו, שבו משתמשים בצעצועים מקולקלים לבניית צעצועים אחרים.
המעוניינות להתנסות בהקמת מרחב לתיקון ושכלול צעצועים בגן, מוזמנות לפנות
לד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מדריכה ארצית למדע וטכנולוגיה באגף לחינוך קדם יסודי
מוסיפים תאורה לבית בובות
סוס שזנבו נשבר תוקן בזנב חדש
המכונית התקלקלה? אפשר לתקן אותה, הנה תראו! צמיגים וגג חדשים
