רשת האינטרנט בגן הילדים מאפשרת מגוון של פעילויות: חקר עולמות, תקשורת ושיתוף.
התכנים המופצים ברשת האינטרנט מוצגים במדיות שונות – טקסט, תמונות, קולות, תנועה (סרטים ואנימציות), המשמשים כגירוי והרחבה לתהליכי למידה בגן ומציעים מגוון של נקודות מבט.
האינטרנט בגן הילדים מנגיש לגננת ולילדים מידע רב ומגוון בפעילויות מתוכננות ובפעילויות מזדמנות.
לדוגמה: צפייה באתרים פיסיים דרך מצלמות המשדרות תמונות כל הזמן, צפייה בסרטוני הדרכה לבנייה ויצירה, ביקור במוזיאונים ועוד.
כמו כל יציאה מהגן, כך גם ב"יציאה הוירטואלית" חשוב להקפיד על כללי ביטחון וזהירות: לגלוש במערכת המסננת אתרים לא מתאימים, לגלוש במקומות רק אחרי שבודקים, לגלוש בנוכחות מבוגר.
התשתית למהות גן הילדים היא הילד והתהליך החינוכי. התהליך החינוכי במערכת החינוך הוא ממושך וממוקד בפיתוח אישיותו הייחודית של כל ילד במגוון של סביבות ומרחבים.
ברשת האינטרנט יש מצד אחד שפע, גיוון ועדכניות של מידע ומצד שני יש מידע ישן, יחסית לא מעודכן. המידע ברשת הוא לעיתים אינטרסנטי ולא מותאם לילדי גן מבחינת התצורה והתוכן. לכן חשוב, שגננת תפעיל שיקול דעת פדגוגי בבחירה ובתכנון הסביבה והפעילות המשלבת את רשת האינטרנט.
בפעילויות מונחות ובפעילויות חופשיות נבחן את התוכן האינטרנטי ונשאל את עצמנו שאלות
לפניכן פריסת שיקולי דעת ודילמות לפעילות בסביבת האינטרנט לפי עקרונות הפעולה החינוכית בגן שמפורסמים בחוברת
עשייה חינוכית בגן הילדים- קווים מנחים לצוות החינוכי
מוגנות פיסית ורגשית במרחב הדיגיטלי
- האם התוכן מתאים לילדי הגן?
- לאילו מקומות מובילים הקישורים שבאתר?
- האם הילדים יצפו בתוכן לבד או בתיווך הגננת?
- האם האתר נקי מפרסומות ואינטרסים כלכליים או פוליטיים כלשהם?
- האם נכון לבצע חיפוש מידע בהשתתפות הילדים?
- מה יכולה להיות התרומה?
- האם יכולה להיות סכנה? מה יכולה להיות הסכנה?
- האם נגישות מהירה היא ערך בגן הילדים?
- האם נגישות מהירה עולה על ערך של נגישות בטוחה?
- ילדי גן גולשים רק במרחבים דיגיטליים שנבדקו ונמצאו מוגנים או בליווי מבוגרים
- האם התוכן מתאים לילדי הגן?
סביבות דיגיטליות
ארגון סביבה דיגיטלית תואמת התפתחות
- כיצד ננגיש את המידע מהאינטרנט לילדים (בהתחשב בתשתיות)?
- האם דרך אתר האינטרנט? האם דרך מצגת? האם בתיקיית מחשב?
- האם בשמירה על שולחן העבודה או בתיקיית "מועדפים" בדפדפן?
- האם קיימת פעילות מוטורית של הילד במהלך השימוש באתר (תנועה, שירה)?
- מהי הפעילות הקוגניטיבית בשימוש באתר (רכישת מושגים, תובנות, הקשרים)?
- מהי החוויה הרגשית של הילד בפעילות באתר (הצלחה, תסכול)?
- לאיזה צורך עונה השימוש בסביבה? (אתגר, חיזוקים, תחושת מסוגלות, פיצוי על שעמום)
- מהו השימוש המועדף על הילד? (משחקי לוח, משחקי הרכבה, משחקי הרפתקאות משחקי עיצוב, ציור, הקלטה).
גן ילדים מזמן לגננת מגוון רחב של אפשרויות ליצירת חומרים מקוריים של הגן בידי הילדים והצוות של הגן, בכתיבה, צילום, ציור וכד'.
מומלץ ליצור חומרים מקוריים ולהשתמש בהם לצורכי הגן בלבד
לבנות מאגרי תמונות שונים של חפצים (כסא, שולחן, חלון); טבע (פרחים בחצר, עצים בחצר); פרצופים; ילדים בתחפושות; קבצי קול (קולות ושירה של הילדים); סרטים מהבית, מחוגים, טיולים וכד'
מאגרים אלו יכולים להיות חומרי גלם ליצירות ילדים בעבודתם. בסביבת המחשב.
כל תוצר שנוצר על ידי הגננת והילדים יוצג בסביבה טכנולוגית סגורה לקהילה הרלוונטית.
דוגמאות לתצורות שונות של ארגון חומרים דיגיטליים מקוריים
תמונות מדברות, מתוך מסלולים ללמידה משמעותית בגן (ע' 23)– הצעה לארגון מידע לילדי הגן
ארגון מועדפים במחשב הדרכה באתר מייקרוסופט– אפשר ללמוד להנגיש מידע רלוונטי לילדי הגן
ארגון שולחן העבודה הדרכה באתר מייקרוסופט, אפשר להיעזר כדי לארגן סביבה לשמירת תוצרים דיגיטליים של ילדי הגן
ארגון תשתית בטוחה לגלישה באינטרנט
בגן הילדים יש לבצע חיבור אינטרנט קווי בלבד
בגן הילדים חל איסור על שימוש בטלפון סלולרי כמודם לאינטרנט של גן הילדים, הוראות בחוזר מנכ"ל.....
בהמשך למסמך של המשרד להגנת הסביבה בנושא איסור שימוש ברשתות אלחוטיות בגן (WIFI) אנו מבקשים לעדכן כי גם שימוש במודם סלולרי מכל סוג אסור בגן הילדים. מודם סלולארי הינו יישום המוכר כ- NETSTICK או כנקודת גישה לאינטרנט מהטלפון ה-NETSTICK נראה כמו אחסן נייד (דיסק און קי), ומתחבר למחשב. רכיב זה מאפשר ללקוח לגלוש בכל מקום בארץ. בניגוד לחיבור קווי בבית המצריך ספק אינטרנט בנפרד ותשתית בנפרד, הגלישה דרך מודם סלולארי זה לא מצריכה התקשרות עם ספק נוסף למעט התקשרות לחברה סלולרית.
מודם סלולארי (דרך הפלאפון או באמצות NETSTICK) משדר קרינה נמוכה מזו המשודרת על ידי אנטנות במוקד השידור, אך עקב המצאות המכשיר בקרבת הגוף, סופג הגוף אנרגיה במישרין מהאנטנות של המכשיר. מחקרים שבחנו השלכות בריאותיות של שימוש בטלפונים סלולריים, הצביעו על חשש לעליה בסיכון לפיתוח גידולים באזור הראש והצוואר, בעקבות החשיפה לקרינה בלתי-מייננת הנפלטת מהטלפון/מודם הסלולרי. ארגונים ברחבי העולם כולל משרד הבריאות הישראלי, המליצו על אימוץ עיקרון "הזהירות המונעת" (Precautionary Principle) בהקשר לשימוש בטלפונים סלולריים. הקרינה הנפלטת מהאנטנות הינה סביבתית ואינה נשלטת על ידי המשתמש בניגוד גמור לקרינה הנפלטת מהמכשיר שהשימוש בו הוא רצוני ותלוי במשתמש.
בגן הילדים יש לבצע חסימת אתרים בלתי רצויים- דרך הספק ודרך מנגנון התראה של הגננות
חוזר מנכ"ל סד 9/א זה מנחה את מוסדות החינוך לצעדים שעליהם לנקוט כדי להבטיח את מוגנותם של התלמידים מפני חשיפה לתכנים מזיקים ברשת ופיתוח צריכה ביקורתית של מדיום האינטרנט. בהתקשרות עם ספק האינטרנט יש לוודא מערכות חסימת אתרים. מומלץ להפעיל מנגנון יישובי בו הגננות יכולות לדווח על אתרים לא ראויים.
__________________
מידע נוסף, ראי חיפוש בטוח בגוגל (הופק על ידי גוגל ישראל)