אתר גן, הינו סביבת אינטרנט המנוהלת על ידי הגננת. סביבה זו חייבת להיות מאושרת בהתאם לנוהל אישור סביבות לניהול תוכן של האגף למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך.
אתר גן יכול לשרת קהלים שונים. בתהליך התכנון יש להגדיר את קהל היעד העיקרי. בחירת קהל יעד עיקרי לאתר תוביל את הגננת בבחירת התכנים ואופן ארגונם. בתהליך קבלת ההחלטות חשוב לבחון כלים נוספים הקיימים לכל אינטראקציה בה מבקשים להשתמש באתר לצורך שימוש מושכל מיטבי.
שימוש האתר על ידי הגננת
אתר גן יכול לסייע לגננת בארגון חומרי הוראה ולמידה דיגיטלים. כשחומרים אלו נמצאים ברשת האינטרנט הם זמינים בכל מקום ללמידה מתוכננת ומזדמנת.
לדוגמה: גננת שמצאה מספר סרטים המציגים נביטה יכולה לארגן אותם באתר ובמהלך פעילות בקבוצה או מליאה להשתמש בהם (במחשב נייח או נייד), כיוון שהם נמצים באינטרנט, ניתן להשתמש בהם ממספר מחשבים.
מהם הכלים האחרים העומדים לרשות הגננת לצורך זה? האם האתר הוא האמצעי הנכון והרלוונטי ביותר להצעות אלו?
לארגון חומרי הוראה ולמידה יכולה הגננת לארגן קבצים דיגיטליים, המכילים קישורים לאתרים שונים בהֶחְסֵן נַיָּד (Disk On key) או בכונן ענן (Dropbox, Googledrive, Onedrive/Skydrive).
שימוש האתר על ידי ילדי הגן
אתר גן מאפשר נגישות בטוחה למקורות מידע דיגיטליים רלוונטים ומקוריים (בעקבות נושא נלמד או אירוע שהתרחש).
לדוגמה:
- סביבה בטוחה המכילה מאגר מידע אתרי אינטרנט כלליים (Ytube) וייעודים (הטלוויזיה החינוכית)
- סביבה בטוחה המכילה מאגר מידע המכיל מידע מקורי של ילדי הגן – תצלומים, מצגות, סרטונים
- ניווט אחיד ומוכר בעולם המידע – בגן ובבית. ניתן לצפות שכאשר ילדים ידעו לנווט את עצמם בסביבה, הם יוכלו לספר ביוזמתם אודות המידע המפורסם באתר. כאשר ילד גן יכול להיכנס למאגר התמונות, סביר להניח שהוא זה שיבחר באילו תמונות להתבונן על מנת לספר להורים על ההתרחשות.
לאינטראקציה כזו המציגה בחירה של ילד לדיווח להורים יש חשיבות רבה והיא שונה ומשלימה מידע המגיע מה"קול" של הגננת.
נשאלת השאלה, מהם הכלים האחרים העומדים לרשות הגננת ? האם האתר הוא האמצעי הנכון והרלוונטי ביותר להצעות אלו ?
גננת יכולה לארגן תיקיות דיגיטליות, המכילות קבצים וקישורים לאתרים שונים בהחסן נייד (Disk On key), או בכונן ענן (Dropbox, Googledrive, Onedrive/Skydrive)
שימוש האתר על ידי הורי הגן
אתר הגן יכול לספק מידע כללי. שעות פעילות הגן, צוות הגן, חזון חינוכי וכן, לספק סביבה המאפשרת שליחת הודעות, שיתוף בתמונות, שיתוף מידע בין הורים.
מהם הכלים האחרים העומדים לרשות הגננת? האם האתר הוא האמצעי הנכון והרלוונטי ביותר להצעות אלו?
הכלים האחרים: דואר אלקטרוני, רשת חברתית, שיתוף תמונות בכונן ענן לדוגמא:Dropbox, Googledrive, Onedrive ,Picasa.
חקר התנהגות צרכני מידע דיגיטלי מראה שמשתמשים מעדיפים לצרוך מידע "שרץ אחריהם" ולא שהם רצים אחריו. לכן, רצוי שהאתר ישמש במארגן מידע ואילו התקשורת היומיות תהיה דרך אמצעים אחרים, כמו דואר אלקטרוני.
מיומנויות ניהול אתר גן
כדי לנהל אתר של גן ילדים גננת צריכה לבסס אצלה את המיומנויות הבאות:
- שליטה במיומנויות ניהול מידע (מסמכים, תמונות, סרטים, שמע), בתיקיות המחשב (דומה לניהול מידע באתר)
- הכרות עם מיומנויות חיפוש (כלים ואסטרטגיות), ברשת האינטרנט
- עקרונות בעיצוב סביבה חזותית
- מיומנויות ניהול זמן
- הכרות עם חוקי השימוש של מידע ברשת האינטרנט
- אתיקה וערכים נדרשים בניהול אתר גן
לניהול אתר גן נדרשות פעולות בתחום האתיקה והערכים:
- הכרת חוקי שמירת זכויות יוצרים ברשת האינטרנט
- הכרת אישורים פורמליים הנדרשים על פי חוזר מנכ"ל לפרסום תמונות ילדים
- הפעלת מסנן ערכי –לפני כל פרסום תבדוק הגננת שהמידע אינו פוגעני בהווה ובעתיד. יש לזכור. העברת מידע דיגיטלי הוא פשוט וקל, גם אם הוא מתפרסם בסביבה סגורה.
- כשהורים שותפים לבניית אתר יש לשתפם בקביעת קוד אתי והתנהגותי אודות פרסום מידע.
סוף דבר
מנהלת גן תבחן את צרכיה וצורכי הקהילה, תענה לעצמה על השאלות שהודגשו כאן ותחליט מיהו קהל היעד העיקרי של אתר הגן. מתוך ההחלטה תקבע הגננת את התכנים וצורת ארגונם.
להעמקה מומלץ להשתתף בקורס במסגרת הפיתוח המקצועי במרכז הפסג"ה או במרכז השתלמויות שלומי.
למידע נוסף, אפשר לפנות אל המדריכה הארצית למדיה דיגיטלית בחינוך הקדם יסודי