מיומנויות המאה ה- 21 הוא מושג כולל שמתווה מיומנויות להן נזקק בוגר מערכת החינוך בתחילת המאה הזו. למושג פרשנויות שונות, המתמקדות במספר קטן של מרכיבים אישיותיים ומיומנויות חיוניות לכל אזרח כיום: אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה, הבנה מעמיקה, יכולת עבודה בצוות, תחושת מסוגלות ויכולת ניהול עצמי של תלמיד.
פרוט מיומנויות רלוונטיות לשימוש במדיה דיגיטלית לגננת מחנכת הגיל הרך ולילד בוגר גן ילדים כבן 6:
- שימוש בכלי תקשוב
- אוריינות מידע, מיומנות טיפול מושכל במידע
- חשיבה ביקורתית ויכולת לפתור בעיות
- תקשורת, שיתוף ועבודת צוות
- לומד עצמאי
- אתיקה ומוגנות ברשת
1. שימוש בכלי תקשוב
שימוש מושכל בכלי התקשוב במחשב מחייב התנסות במגוון תוכנות ויישומים, תוך הבנת עקרונות המשותפים להם
לילד:
- עיצוב גרפי בתוכנת הצייר ובתוכנת POWER POINT
- ניהול מידע - שמירה ושליפת מידע בתיקיות אישיות ובכונן שיתופי
- יצירת מאגרי מידע (חזותיים, שמיעתיים), שיתופיים (הקשורים לחיי היום יום ולאירועים בגן) [1]
- עבודה בריבוי חלונות תוך שילוב יישומים (העתקת תמונה מצייר למצגת)
- הכרות עם טרמינולוגיה של פעילות בסביבה דיגיטלית: שימוש במילה "אובייקט" לכל רכיב אותו ניתן לשנות, אחסן נייד, אחסן קבוע, "שכפול/העתק-הדבק".
לגננת:
- הכרות עם סביבת חלונות
- ניהול ידע במחשב האישי: ארגון תיקיות, חיפוש מידע, עבודה עם קיצורי דרך, ארגון מועדפים, שימוש ב –[2] RSS
- הכרות עם תוכנות אופיס בסיסיות: WORD EXCELL, POWER POINT - לארגון ותיעוד מידע דיגיטלי, רכישת מיומנות של כתיבה דיגיטלית, לפיתוח סביבות למידה ומהלכי למידה, לעבודה עם מיפויים
- עבודה בריבוי חלונות
- עבודה עם יישומים גרפיים לעיבוד תמונות וסרטים
[1] בניית המאגרים השיתופיים בגן ייעשה בסיוע הצוות החינוכי.
[2] RSS - ראשי תיבות של Really Simple Syndication או Rich Site Summary, החל מגרסה 2; בעברית מכונה גם "רסס" בהקשר של רסיסי מידע), מדובר באפשרות של שרת תוכן - בדרך כלל אתר אינטרנט – ליידע את בעל העניין על עדכוני מידע חדשים.
2. אוריינות מידע בסביבות דיגיטליות ולא דיגיטליות
מיומנות טיפול מושכל במידע, הכרת ייצוגיו השונים, איתור מידע רלוונטי בדרכים שונות. הצלבת מידע ומיזוגו, הערכת מידע וייצוגו
לילד:
- חשיפה לאסטרטגיית חיפוש באמצעות הגדרת מילות מפתח. לצורך ביטחון הילדים יש לכוון לחיפוש במאגר OFFICE באתרים ייעודיים, ובתיקיות שיתופיות שנוצרו.
- הילדים יציגו חוויות, תכנון, תוצרי למידה באמצעות כלים טכנולוגיים.
לגננת:
מיומנויות מידעניות: אסטרטגיות חיפוש (שימוש באופרטורים בוליאניים[1] , כלי סינון מידע, מילות מפתח, חיפוש מידע באתרים ייעודים לגננת) איתור מידע רלוונטי, הצלבת מידע ומיזוגו, הערכת מידע וייצוגו.
[1] המתמטיקאי האנגלי ג'ורג' בול (George Boole), פיתח אלגברה של לוגיקה, שהפכה לבסיס החיפוש במאגרי מידע ממוחשבים. הלוגיקה הבוליאנית (המכונה כך על שמו של בול) משתמשת באופרטורים בוליאניים כדי לקבוע אם משפט הוא נכון או לא נכון. הפעולות השכיחות ביותר הן OR, AND ו-NOT, והשימוש בהן יכול להועיל במידה רבה בזמן חיפוש מקוון.
3. חשיבה ביקורתית ויכולת לפתור בעיות
בעולם דינמי המחייב חדשנות, יכולת חשיבה וניתוח ברמה גבוהה, יש לאפשר לדור הבא להתנסות ביוזמה וביצירתיות
לילד:
- שימוש בכלי תקשוב לעריכה ולעדכון של תוצרים
- חקירה והסקת מסקנות ממיצגים דיגיטליים
- שימוש בסביבות לימודיות סגורות ייעודיות לפיתוח מיומנויות בתחומי הדעת ומיומנויות חשיבה
לגננת:
- לזהות עמדות ומגמות בכתובים
- ליצור קשרים חדשים בין מושגים
- להעריך ולבקר מידע
- לזהות אסטרטגיות שונות בתהליך או משימה
4. תקשורת, שיתוף ועבודת צוות
המידע הקיים ברשת גדל והולך מעבר ליכולתו של אדם אחד לטפל בו. לכן חיונית לטפח מיומנות של עבודה שיתופית
לילד:
- פיתוח פעילויות המקדמות שיתוף קבצים בין ילדים
- ניהול שיח סינכרוני עם מומחים בנושאים שונים. למשל: שימוש בתוכנות תקשורת המשלבות מצלמה
- שימוש בסביבות משחק דיגיטליות המתרגלות שיתופי פעולה ואת מכלול הרגשות בעשייה שיתופית (תלות, סבלנות, איפוק, ויתור, עזרה, חמלה)
לגננת:
- שימוש בכלי תקשורת דיגיטליים ללמידה
- שימוש בכלים מקוונים לקדם קשר עם הורים, עמיתות ועם צוות הגן.
5. לומד עצמאי
לילד:
- לומד ויוצר עצמאי בסביבת המחשב בגן הילדים. שולט בהפעלת המחשב לצרכיו. מיומנויות מחשב בסיסיות המהוות תשתית להבעה אישית ויצירתית.
לגננת:
- שימוש במאגרי מידע ומאגר מדיניות המשרד באופן עצמאי לצורך התפתחות מקצועית ויידוע צוות הגן
6. אתיקה ומוגנות ברשת
המרחב הדיגיטלי מציב אתגרים חדשים בנוגע לשמירה על קניין רוחני, שמירה על פרטיות ואתיקה ברשת. פיתוח מודעות ואחריות אישית וחברתית ובעיקר התנהלות על פי ערכי מוסר בקרב הילדים הינם חיוניים
לגננת:
- שמירה על פרטיות ואתיקה ברשת
- פיתוח מודעות ואחריות אישית וחברתית
- הכרות עם חוקי זכויות יוצרים